افغانستانجهانعکسویدئو

تروریست زن بمب‌گذاری استانبول پس از پنچ ساعت دستگیر شد/ گزارش تکمیلی

عامل بمب‌گذاری استانبول دستور عملیات را از مرکز پ.ک.ک/پ.ی.د/ی.پ.گ در کوبانی دریافت کرده است

مظنون به بمب‌گذاری در جاده استقلال استانبول دستور اجرای عملیات تروریستی را از مرکز گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د/ی.پ.گ در شهر کوبانی سوریه دریافت کرده است.

بمب‌گذار جاده استقلال با بیان اینکه توسط گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د/ی.پ.گ به عنوان عنصر اطلاعاتی آموزش دیده، از ورود خود از عفرین سوریه به ترکیه از راه های غیرقانونی خبر داد.

نیروهای امنیتی ترکیه در پی حمله تروریستی در منطقه بی‌اوغلو با بررسی تصویر 1200 دوربین مداربسته در عملیاتی به 21 محل، 46 مظنون را دستگیر کردند.
سویلو: به همراه تروریست دستگیر شده، طراح این اقدام و شاید گروه تروریستی ناراحت شود، اما فرد موظف به قتل این تروریست نیز، دستگیر شده است.
سویلو ابراز داشت: حدود 6 سال است که حادثه‌ای تلخ و تروریستی مانند آنچه دیشب در استانبول رخ داد، اتفاق نیفتاده بود. ما شرمنده ملت خود هستیم. امسال حدودا 200 حادثه تروریستی را خنثی کردیم، شاید برخی از آنها می‌توانست عواقب بدتری نیز داشته باشد.

وقوع انفجار در مرکز شهر استانبول ترکیه؛ ۶ نفر کشته و ۵۳ نفر زخمی شدند
وقوع انفجار در مرکز شهر استانبول ترکیه؛ ۶ نفر کشته و ۵۳ نفر زخمی شدند

وی با تاکید بر ادامه مبارزه قاطعانه با معضل تروریسم گفت: در جغرافیای بسیار ملتهبی قرار داریم، اما با عزم راسخی که به رهبری جناب رئیس‌جمهورمان داریم، تروریسم را نابود خواهیم کرد.

او ضمن عرض تسلیت به خانواده قربانیان تصریح کرد: 6 شهید داریم، برای آنان طلب رحمت و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت دارم. به عیادت مجروحان در بیمارستان رفتیم.

سویلو: فرد بمب‌گذار در خیابان استقلال دستگیر شد

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص این حمله تروریستی گفت: بر اساس ارزیابی‌های اولیه، دستور این اقدام از کوبانی صادر شده است. عامل جنایت از عفرین عبور کرده است. هم‌اکنون هزاران سرباز دلاور ما در آن سوی مرزها برای جلوگیری از تروریسم تلاش می کنند. عامل این حادثه بازداشت شد. پیش از آن نیز حدود 21 نفر دیگر بازداشت شده بودند.

سویلو با بیان اینکه گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د پشت این حمله تروریستی است، اظهار داشت: از تمام نیروهایی که در دستگیری عامل حمله تلاش کردند، قدردانی می‌کنم، چون نقشه‌های شوم دیگری وجود داشت. به مبارزه قاطعانه با تروریسم و حامیان آن ادامه خواهیم داد.

او اذعان داشت: خیابان استقلال نورچشم ملت ماست. ما می‌دانیم کسانی که این اقدام را انجام دادند چه پیامی می‌خواهند به ما بدهند. ما این پیام را دریافت کردیم. نگران نباشید، این را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت. به نظر من ضروری است که پیام تسلیت امروز ایالات متحده را به گونه‌ای ارزیابی کنیم که گویی قاتلی است و از اولین کسانی است که به صحنه جنایت آمده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه آتاترک پیش از سفر به اندونزی درباره انفجار امروز در خیابان استقلال استانبول گفت: ملت عزیزمان مطمئن باشد که عاملان حمله خیابان استقلال حتما مجازات خواهند شد

اردوغان اظهار داشت: در انفجار خیابان استقلال 6 نفر جان باخته و 53 تن دیگر زخمی شدند.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: برای عزیزانی که امروز در ساعت 16:20 دقیقه در بمب‌گذاری خیابان استقلال جان باختند طلب رحمت و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت دارم.

وی همچنین درباره این حمله گفت: اینکه بگوییم این حادثه قطعا تروریستی است ممکن است اشتباه باشد اما اولین اطلاعاتی که از استاندار دریافت کردیم، این انفجار ظاهرا حمله تروریستی است.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: تلاش برای تسخیر ترکیه و ملت آن از طریق تروریسم، امروز و فردا مانند دیروز به هدف خود نخواهد رسید.

فواد اوکتای، معاون رئيس‌جمهور ترکیه به همراه سلیمان سیلو، وزیر کشور و بکیر بوزداغ وزیر دادگستری کشور از محل حمله تروریستی در خیابان بی‌اوغلو تقسیم بازدید کرده گفت: در نتیجه این حمله شنیع تا کنون 6 نفر جان خود را از دست دادند، 81 تن مجروح شدند و حال دو تن از آنان وخیم است.

 

اوکتای با بیان اینکه اطلاعات دریافتی را در اختیار عموم قرار خواهند داد، اذعان داشت: روند درمان مجروحان در بیمارستان‌های مختلف ادامه دارد.

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه با انتشار پیامی در حساب توییتر خود با اشاره به وقوع انفجار در استانبول اعلام کرد که در همبستگی با ترکیه هستند.

وی در پیام خود آورده است: ما از وقوع این انفجار شوکه شدیم و در درد مردم ترکیه شریک هستیم.

بورن با تاکید بر اینکه فرانسه در مبارزه با تروریسم در کنار ترکیه است، گفت: به ویژه با مردم استانبول که هدف این حمله بودند، ابراز همبستگی می‌کنیم.

پیام تسلیت رئیس‌جمهور قزاقستان در پی حادثه انفجار در خیابان استقلال

قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان با ارسال پیامی به رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود، جان باختگان شماری از مردم بی‌گناه در انفجار خیابان استقلال استانبول را تسلیت گفت.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری قزاقستان، توقایف در این پیام ابراز داشت: از جان باختن انسان‌های بی‌گناه در نتیجه حمله تروریستی در استانبول بسیار متأسف هستیم.

توقایف در این پیام نوشت: با مردم کشور دوست و برادر ترکیه ابراز همدردی می‌کنم. از طرف مردم قزاقستان و خودم به شما و خانواده‌ قربانیان تسلیت می‌گویم. برای جان باختگان طلب رحمت و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت دارم.

ابراز همبستگی کمیسیون اروپا با ترکیه درپی انفجار تروریستی در استانبول

اورسولا وان درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با انتشار پیامی، جان باختن شماری از شهروندان ترکیه در انفجار تروریستی دیروز خیابان استقلال را تسلیت گفت.

وان درلاین در پیام تسلیت خود نوشت: جان باختن چندین نفر طی انفجار ظالمانه دیروز در استانبول را از صمیم قلب به ترکیه و تُرک‌ها تسلیت می‌گویم.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین با خانواده و نزدیکان قربانیان این انفجار تروریستی نیز ابراز همدردی کرده است.

از سوی دیگر یلوا جانسون، مسئول سیاست داخلی کمیسیون اروپا نیز حمله تروریستی دیروز در منطقه بی‌اوغلو استانبول را شوکه آور عنوان کرد.

پیام تسلیت ناتو و اتحادیه اروپا برای قربانیان انفجار خیابان استقلال

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا طی پیام‌های جداگانه در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود جان باختن تعدادی از شهروندان در انفجار خیابان استقلال استانبول را تسلیت گفتند.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا برای قربانیان این حمله تسلیت گفت و با مردم ترکیه ابراز همبستگی کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز ضمن عرض تسلیت نوشت: ناتو همبستگی خود با ترکیه را اعلام می کند.

پیام تسلیت پوتین در پی حمله تروریستی در استانبول

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با ارسال پیامی به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه جان باختن شماری از شهروندان کشور را تسلیت گفت و تاکید کرد که مسکو آماده همکاری با شرکای ترک در زمینه مبارزه با هرگونه تروریسم است.

پوتین ضمن ابراز همدردی با بستگان قربانیان این انفجار، برای مجروحین آرزوی سلامتی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا