فضلی: طالبان آماده‌ی تفاهم سیاسی نیستند

فضل‌محمود فضلی، رییس اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری در واکنش به برگزار نشدن نشست استانبول، گفته است که طالبان با شرکت ‌نکردن در این نشست، نشان داده‌اند که آماده‌ی برقراری صلح و ایجاد تفاهم سیاسی در کشور نیستند.

آقای فضلی، روز چهارشنبه (۱ ثور)، در برگه‌ی تویترش نوشته است که دولت افغانستان آمادگی کامل برای شرکت در نشست استانبول را دارد و حتا برای شرکت در آن، طرحی را نیز ارایه کرده است.

او در ادامه نوشته است: «نمایندگان جمهوریت در هر وقت و هرجا برای گفت‌وگو آماده اند؛ اما زمانی که مرحله‌ی فیصله قاطع ختم جنگ و پایان خونریزی می‌رسد، طالبان عقب‌نشینی می‌کنند.»

به گفته‌ی او، اکنون زمان آن رسیده که همه‌ی گروه سیاسی در افغانستان متحد شده و در برابر گروه‌های که خواستار نظام ملوک‌الطوایفی هستند، ایستاده شوند.

از سویی هم، لطیف محمود، معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری نیز گفته است که هر حرکتی که به موجب برقراری صلح در افغانستان منجر شود، دولت از آن حمایت می‌کند.

آقای محمود، گفته است: «علت تعویق نشست استانبول، عدم آمادگی طالبان است. هر زمانی‌که هر نشستی به هدف صلح عادلانه پایدار برگزار شود؛ ما با یک صدا در آن شرکت خواهیم کرد.»

این همه اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قرار بود نشست استانبول در ۲۴ ماه اپریل برگزار شود؛ اما پیش از این طالبان، گفته اند که تا ختم ماه رمضان در این نشست شرکت نخواهند کرد. به تازگی وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرده که نشسشت استانبول تا پس از ماه رمضان به تعویق افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا