افغانستانجهان

سنای امریکا لایحه لغو مجوز اقدام نظامی علیه عراق را تصویب کرد

سناتوران امریکایی یک لایحه فراحزبی را برای لغو مجوزهای جنگ در عراق، ۲۰ سال پس از حمله نیروهای امریکایی به این کشور برای برکناری صدام حسین از قدرت، ارایه کردند.

سناتوران حامی این لایحه در سخنرانی‌های خود قبل از رای‌گیری با بیان این‌که جهان در ۲۰ سال پس از حمله به عراق تغییر کرده است، تاکید کرده‌اند که بغداد اکنون یکی از شرکای مهم امریکا است.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنای امریکا، گفته است: «ایالات متحده، عراق و کل جهان از سال ۲۰۰۲ به‌طور چشم‌گیری تغییر کرده‌اند و زمان آن رسیده است که قوانین مربوطه با این تغییرات هماهنگ شوند.»

این لایحه با ۶۶ رای موافق و ۳۰ رای مخالف تصویب شده است.

از جانبی، جو بایدن، رییس جمهور امریکا، متعهد شده است که اگر این قانون به میزش برسد، آن‌ را امضا کند؛ اما چشم‌انداز آن در مجلس نماینده‌گان این کشور که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، چندان قطعی به نظر نمی‌رسد.

اخیراً کوین مک‌کارتی، از جمهوری‌خواهان ارشد مجلس نماینده‌گان امریکا، گفته است: «من باید ابتدا بررسی کنم که لایحه آن‌ها چه می‌کند.»

گفتنی است که کمیته روابط خارجی سنا دو بار در سه سال گذشته به لغو این حکم رای داده است. لایحه مورد بحث در سال ۲۰۲۱ در مجلس نماینده‌گان به رای گذاشته شد، اما در دستور کار مجلس سنا قرار نگرفت.

دکمه بازگشت به بالا