افغانستان

امیرخان متقی با مجوز شورای امنیت با وزیران خارجه چین و پاکستان دیدار می‌کند

کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اسلام‌آباد با سفر امیرخان متقی، وزیر خارجه امارت اسلامی افغانستان به پاکستان موافقت کرده است.

به اساس این گزارش امیرخان متقی که در لیست سیاه سازمان ملل قرار دارد، هفته آینده در اسلام‌آباد با وزیران خارجه پاکستان و چین ملاقات می‌کند.

وزیر خارجه امارت اسلامی افغانستان به دلیل قرار داشتن در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل حق سفر به هیچ کشوری را ندارد.

نمایندگی پاکستان در سازمان ملل در نامه‌ای از ۱۵عضو کمیته تحریم‌های شورای امنیت، خواسته است که به طور موقت به وزیر خارجه امارت اسلامی افغانستان اجازه سفر بدهند تا او در روزهای بین ۶ الی ۹ می به پاکستان سفر و با وزیران خارجه پاکستان و چین دیدار کند.

پاکستان در این نامه توضیح نداده است که در این نشست چه موضوعاتی مطرح خواهد شد. نمایندگی پاکستان گفته است که این کشور تمام هزینه‌های سفر وزیر خارجه امارت اسلامی افغانستان را به دوش می‌گیرد.

این درخواست در حالی صورت می‌گیرد که نماینده ۲۳ کشور و سازمان به میزبانی ملل متحد در قطر گردهم آمده‌اند تا در مورد نحوه تعامل با امارت اسلامی افغانستان صحبت کنند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفته است که در این نشست پشت درهای بسته موضوعات کلیدی مانند حقوق بشر – به ویژه حقوق زنان و دختران – حکومت فراگیر، مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در این نشست نمایندگان کشورهای چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونیزیا، ایران، جاپان، قزاقستان، قرغیزستان، ناروی، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، بریتانیا، امریکا، اوزبیکستان، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی شرکت کرده اند.

از امارت اسلامی افغانستان در این نشست دعوت نشده است.

دکمه بازگشت به بالا