افغانستاننگاه‌ها

آیا طالبان فرمانده شیعه و هزاره تبار خود را پس از اسارت کشتند

وزارت دفاع طالبان ادعا کرده است که مولوی مهدی مجاهد، تنها فرمانده هزاره تبار این گروه، در مناطق مرزی ایران و افغانستان، از سوی نیروی‌های مرزی این گروه کشته شده است؛ ادعای که واکنش‌های گسترده در پی داشته است.

منابع مستقل و نزدیکان مولوی مهدی، هنوز خبر کشته شدن او را تأیید نکرد‌ه‌اند و واکنشی در برابر این ادعای طالبان نشان نداده‌اند.

طالبان گفته‌اند که مولوی مهدی را هنگامی که می‌خواست از مناطق مرزی ولایت هرات در جنوب غرب افغانستان با ایران، عبور کند و به ایران برود، شناسایی و کشته‌اند.

منابع محلی در ولایت هرات نیز به خبرنگار شفقنا گفته‌اند که طالبان مولوی مهدی را از مربوطات ولسوالی «کهسان» ولایت هرات بازداشت و سپس اعدام کرده‌اند.

این منابع می‌گویند که مولوی مهدی مجاهد توسط «کندک سوم کمانه» بازداشت شد و نیروهای که در این کندک حضور دارند، از اقوام «علیزی» منطقه «اسلام قلعه» هستند.

طالبان با وجود اینکه خبر کشتن مولوی مهدی را منتشر کرده‌اند، اما تاکنون در مورد چگونگی کشتن او معلوماتی ارائه نکرده‌اند، اما شهروندان افغانستان پرسش‌های زیادی در مورد نحوه گرفتاری و کشتن مولوی مهدی مطرح کرده‌اند.

آیا مولوی مهدی در اسارت کشته شد؟
بعد از ادعای طالبان مبنی بر کشتن مولوی مهدی در مناطق مرزی افغانستان با ایران، عکسی در شبکه‌های اجتماعی افغانستان دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد مولوی مهدی توسط دو نفر از نیروهای طالبان، بازداشت شده است.

شهروندان افغانستان با توجه به این عکس، این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا طالبان ابتدا مولوی مهدی را اسیر گرفتند و سپس او را کشتند؟

آنها می‌گویند که بر اساس قوانین بین المللی، کشتن فرد اسیر شده جنایت جنگی است و طالبان با کشتن مولوی مهدی بعد از اسارت مرتکب این جنایت شده‌اند و باید از سوی نهادهای بین المللی مورد پرسش قرار گیرند.

شهروندان افغانستان همچنین این سئوال را مطرح کرده‌اند که طالبان چگونه مولوی مهدی را شناسایی کردند؟ چه کسانی در شناسایی او با طالبان همکاری کردند و موقعیت او را به طالبان نشان دادند؟

شماری دیگر از آنها نیز این احتمال را مطرح کرده‌اند که ممکن است مولوی مهدی بر اثر شکنجه نیروهای طالبان، جان داده باشد. آنها می‌گویند که اگر طالبان مولوی مهدی را بدون شکنجه و هنگام فرار کشته‌اند، چرا هیچ عکسی از جنازه او منتشر نکرده‌اند؟

طالبان و سیاست سرکوب
بعد از انتشار خبر کشته شدن مولوی مهدی توسط وزارت دفاع طالبان، شهروندان افغانستان یکبار دیگر به سیاست این گروه علیه اقوام غیرپشتون و گروه‌های قومی و مذهبی مختلف، متعرض شده‌اند.

آنها می‌گویند که طالبان در قبال اقوام غیر پشتون افغانستان از «سیاست سرکوب» و «حذف» استفاده می‌کنند و هرکس که به این سیاست آنها معترض شود از نگاه آنها «بغاوتگر» محسوب می‌شود و «فتوای قتل» او را صادر می‌کنند.

پیش از این نیز بارها نهادهای حقوق بشری بین المللی و شهروندان افغانستان به سیاست طالبان در قبال اقوام مختلف افغانستان، اعتراض کرده بودند.

سازمان ملل در گزارش سالانه خود در مورد حقوق بشر در افغانستان، گفته بود که نیروهای طالبان با گروه‌های قومی و مذهبی مختلف، برخورد «انتقامجویانه» داشته است و دست به «بازداشت‌های خود سرانه» و «تیرباران» آنها زده است.

طالبان همچنین متهم شده است که در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل و در جنگ با مولوی مهدی مجاهد، شماری زیادی از غیرنظامیان شیعه و هزاره را تیرباران کرده‌اند.

آنها همچنین متهم شده است که در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، اموال مردم را غارت و خانه و اماکن مذهبی آنها را تبدیل به مقر نظامی کرده‌اند.

طالبان حدود دو ماه قبل هزاران نیرو را از چهار سمت به ولسوالی بلخاب ولایت سرپل در شمال افغانستان، فرستادند تا نیروهای مولوی مهدی مجاهد را که به سیاست طالبان در قبال شیعیان هزاره متعرض بود و از این گروه روی گردانده بود، سرکوب کنند.

در پی تهاجم طالبان به این ولسوالی و تصرف آن، هزاران نفر از شیعیان هزاره به کوه‌ها و دره‌ها آواره شده‌اند که تاکنون طالبان به آنها اجازه بازگشت به خانه‌های شان را نداده.اند و همچنین به نهادهای امداد رسان، اجازه کمک‌رسانی به این آوارگان را نداده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا