افغانستان

دادگاه استرالیا از جنایت‌های باافتخارترین سرباز این کشور در افغانستان پرده برداشت

قاضی دادگاه فدرال استرالیا در حکم نهایی خود که امروز صادر شده، بن رابرتز اسمیت، دارنده صلیب ویکتوریا و باافتخارترین کهنه سرباز این کشور را به همدستی و مسوولیت قتل شهروندان بی‌گناه افغان متهم کرده است.

آنتونی بسانکو امروز در سخنان خود گفت، آقای اسمیت در اظهارات خود صادق نبوده و سه روزنامه این کشور حقایق قابل توجهی را ثابت کرده‌اند و به پرونده‌ای پایان دادند که پرده از حجاب رازداری این کهنه سرباز برداشته است.

این قاضی دادگاه فدرال استرالیا تاکید ورزید که انتشار دلایل قضاوت خود را تا به امروز به تعویق انداخته تا دولت فرصت اطمینان را داشته باشد که اسرار امنیت ملی به صورت اشتباهی فاش نشود.

این در حالی است که سه روزنامه استرالیایی در سال ۲۰۱۸ فاش کردند، رابرتز اسمیت در طول ماموریت‌های خود در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ از محدوده اختیارات قانونی فراتر رفته و غیرنظامیان بی دفاع را هدف قرار داده است.

براساس یافته‌های این روزنامه‌ها، آقای اسمیت در سال ۲۰۰۹ با شلیک مسلسل، یک زندانی دارای پای مصنوعی را کشته و پای او را برای نوشیدن آبجو برای خود نگاه داشته است.

همچنین، در سال ۲۰۱۲ نیز یک کشاورز غیرمسلح دست بسته را به دره پرت کرده و سپس یک سرباز تحت امر خود فرمان داده تا به او که زخمی شده بود شلیک کند.

دکمه بازگشت به بالا