افغانستاناقتصاد

واردات از پاکستان از 3 میلیارد به 940 میلیون دالر کاهش یافته‌است

عبدالسلام آخندزاده جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت به خبرنگار آوا گفت: «با وجود افزایش صادرات افغانستان به پاکستان؛ اما این کشور میزان صادرات خود را کاهش داده است».

جواد، دلیل کاهش میزان صادرات پاکستان را رکود اقتصادی این کشور خواند و اضافه کرد که این امر تاثیرات منفی بر میزان مبادلات بازرگانی پاکستان گذاشته است.

بر بنیاد گفته‌های جواد، صادرات پاکستان به افغانستان در حالی کاهش پیدا می‌کند که افغانستان در ۱۰ ماه گذشته اضافه‌تر از یک میلیارد دالر کالا به این کشور صادر کرده است.

او تصریح کرد که اقلام صادراتی افغانستان شامل جلغوزه سیاه، رومی، پیاز، ذغال سنگ و پنبه می‌باشد و همچنین افغانستان برنج، سمنت، دارو، کچالو و برخی اقلام دیگر را از پاکستان وارد می‌کند.

در همین حال، خانجان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و صنایع می‌گوید که فعالیت تجارتی بازرگانان افغان با پاکستان به علت سقوط کلدار با گذشت هر روز کم می‌شود.

بر بنیاد گفته‌های الکوزی؛ میزان صادرات پاکستان به افغانستان نزدیک به سه میلیارد دالر می‌رسید که هم اکنون این رقم کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

این در حالی است که در ماه های پسین، پاکستان با رکود اقتصادی روبه‌رو شده و ارزش روپیه این کشور در برابر دالر امریکایی به گونه‌ای بی‌پیشینه کاهش یافته است.

در حال حاضر پاکستان با تورم بیش از ۳۱ درصدی روبه‌رو شده و این مساله شهروندان این کشور را با چالش‌های جدی اقتصادی روبه‌رو ساخته است.

همزمان با این، برخی آگاهان مسایل اقتصادی می‌گویند که بحران اقتصادی در پاکستان افزون بر اینکه مهاجران افغان مقیم در پاکستان را با مشکلات روبه‌رو می‌کند، بر اقتصاد مردم در داخل افغانستان نیز اثرهای منفی دارد.

زلمی عظیمی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری به طلوع نیوز گفته است که پاکستان در بحران اقتصادی قرار دارد و این امر موجب کاهش میزان صادرات این کشور به افغانستان شده است.

او با اشاره به افزایش نرخ‌ها در بازارهای پاکستان اضافه کرده است که نرخ گاز و تیل حتی به سه برابر افزاش یافته است و واقعیت این است که افغانستان هم از بابت بحران اقتصادی پاکستان با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.

عبدالنصیر رشتیا، آگاه مسایل اقتصادی نیز به طلوع نیوز گفته است که پاکستان از جمله شرکای تجارتی افغانستان به شمار می‌رود، بیشترین اقلام صادراتی ما به پاکستان صادر می شود. در صورتی که بحران اقتصادی در پاکستان وجود داشته باشد و توان خرید مردم پایین باشد، ما نمی‌توانیم در آن کشور صادرات داشته باشیم.

دکمه بازگشت به بالا