افغانستان

کارشناسان آب سازمان ملل: سه تن از هر چهار تن در جهان با کمبود آب مواجه‌اند

کارشناسان آب سازمان ملل متحد می‌گویند که جهان به‌شدت به طرف خشکی در حرکت است و ۴/۳ نفوس جهان در کشورهایی زنده‌گی می‌کنند که از آب صحی کافی برخوردار نیستند.

ارزیابی جدید امنیت جهانی آب سازمان ملل که روز پنج‌شنبه، ۲۳ مارچ، در دومین روز کنفرانس آب سازمان ملل ۲۰۲۳ نشر شد، مقایسه چند‌بعدی از وضعیت امنیت آب را ارایه می‌دهد که بر ۷٫۸ میلیارد تن در ۱۸۶ کشور جهان تأثیر می‌گذارد.

کارشناسان استدلال می‌کنند که جهان تا رسیدن به آب پاک و بهداشت برای همه که به‌عنوان هدف توسعه پایدار از ۲۰۱۸ تا ۲۰۳۰ شناخته می‌شود، فاصله زیادی دارد.

شارلوت مک آلیستر، از محققان ارشد امنیت آب در موسسه آب، محیط زیست و بهداشت سازمان ملل متحد (UNU) گفته است: «بدون امنیت آب، کشورها به‌ساده‌گی قادر به حمایت از اکوسیستم‌های آب شیرین، معیشت و رفاه انسان نیستند.»

بر‌اساس ۱۰ مولفه تعیین‌شده از سوی این سازمان، ۷۸ درصد از جمعیت جهان (۶٫۱ میلیارد تن) در کشورهایی زنده‌گی می‌کنند که از آب کافی برخوردار نیستند.

طبق گزارش این سازمان، ۳۳ کشور کمتر توسعه‌یافته و در حال توسعه به شمول افغانستان بیشتر از سایر کشورها با بحران آب مواجه‌اند.

به باور این کارشناسان، بیش از ۷۰ درصد (نزدیک به ۵٫۵ میلیارد تن) به آب سالم دسترسی ندارند و افریقا با ۱۵ درصد از جمعیت منطقه کمترین سطح دسترسی به آب را دارد.

از سوی دیگر، کشورهایی که در معرض خطر سیل و خشک‌سالی قرار دارند، چالش‌هایی را به وجود آورده‌اند که امنیت اقتصادی آن‌ها را تهدید می‌کند.

بر‌اساس منطقه، افریقا دارای بالاترین تعداد کشورهای در معرض خطر سیل و خشک‌سالی است، در حالی که رشد جمعیت، شهرنشینی و صنعتی شدن را نیز تجربه می‌کند.

به گفته نویسنده‌گان گزارش آب سازمان ملل ۲۰۲۳، تا زمانی که اقدام اساسی از سوی رهبران کشورها صورت نگیرد، دو سوم جمعیت جهان پس از سال ۲۰۳۰ در شرایط ناامن آب به زنده‌گی خود ادامه خواهند داد.

دکمه بازگشت به بالا