فن‌آوری

تصاویر خیره‌کننده‌ از کهکشهان‌های مارپیچی که در نزدیکی راه‌ شیری قرار دارند

ستاره‌شناسان تصاویر خارق‌العاده‌ای از کهکشان‌های مارپیچی منتشر کرده‌اند که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب با کیفیت بالا و با جزییات حیرت‌آور ثبت شده است. دانشمندان امیدوارند که این تصاویر چگونگی و مکان تشکیل ستاره را نشان دهد.

کهکشان‌هایی که تصاویر آن منتشر شده در نزدیکی کهکشان راه‌شیری واقع شده‌اند که نزدیک‌ترین آن ۱۵ میلیون سال نوری و دورترین آن ۶۰ میلیون سال نوری از کهکشان ما (راه‌شیری) فاصله دارند.

ستاره‌شناسان می‌گویند که این تصاویر با کیفیت خارق‌العاده ثبت شده و جزییات آن ممکن است سرنخ‌هایی برای دنبال کردن چگونگی تکامل ستاره‌های را در اختیار بشر قرار دهد.

در مجموع تصاویر ۱۹ کهکشان مارپیچی منتشر شده است.

تلسکوپ جیمز وب از وقتی که به برای کاوش‌های میان‌کهکشانی به فضا فرستاده شده، تصاویر خیره‌کننده‌ی زیادی را به زمین مخابره کرده و چشم بشر را بر زیبایی‌های بی‌انتهایی باز کرده است.

این تلسکوپ به هدف تصویر برداری از اولین ستارگان و کهکشانهای که در جهان درخشیدن در سال۲۰۲۱به فضا پرتاب شد و یک سال بعد آن شش کهکشان جدید کشف کرد که به نظر می‌رسید این کهکشان‌ها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون سال بعد از بیگ‌بنگ که ۱۳.۸ میلیارد سال پیش رخ داده، ایجاد شده‌اند.

جانیس لی، ستاره شناس از موسسه علمی تلسکوپ فضایی در مریلند امریکا هم گفته است: «تصاویر [جدید] نه تنها از نظر زیبایی‌شناسی خیره‌کننده‌اند، بلکه قصه‌ای درباره چگونگی شکل‌گیری ستاره در خود جای داده‌اند.»

کهکشان‌های مارپیچی در تصاویر منتشر شده به رنگ‌های قرمز و نارنجی دیده می‌شوند و به گفته‌ی ستاره‌شناسان، این تصاویر مناطق گازی گسترده‌ای را نشان می‌دهند که نشان‌دهنده امواجی است که دانشمندان را از توزیع و حرکت گاز و غبار در این کهکشان‌ها آگاه می‌کند.

این سطح از جزئیات در تصاویر بی سابقه است و بینش جدیدی را در مورد فرآیندهای شکل گیری و تکامل کهکشان ها ارائه می دهد.

 

دکمه بازگشت به بالا