جهان

امنیت سایبری و خلع سلاح هسته‌ای نتایج نشست گروه ۲۰ در دهلی‌نو

سران کشورهای عضو گروه بیست روز شنبه در دهلی پایتخت هند (بهارات) گرد هم آمدند و روی پاره‌ای از مسایل مهم جهانی به شمول تغییرات اقلیمی، امنیت بین‌الملل، امنیت سایبری و خلع سلاح هسته‌ای بحث کردند. حاصل نخستین روز این نشست را به‌گونه‌ی خلاصه در این گزارش بخوانید.

در نشست گروه بیست، حمایت گسترده‌ای برای پیوستن اتحادیه آفریقا به گروه ۲۰ وجود داشت. بدین ترتیب، اتحادیه آفریقا پس از اتحادیه اروپا به دومین بلوک منطقه‌ای تبدیل شد که به عضویت دائمی این گروه درآمد.

یکی از موضوعات مهم دیگر در این اجلاس،تفاهم برای کریدور حمل و نقل ریلی و کشتیرانی بین کشورهای ایالات متحده آمریکا، هند، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا و سایر کشورهای عضو گروه ۲۰ میباشد.

بایدن و نارندرا مودی، نخست وزیر هند قصد دارند این پروژه را به‌عنوان بخشی از مشارکت برای سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های جهانی اعلام کنند. کریدور ریلی و کشتیرانی امکان تجارت بیشتر از جمله تولیدات انرژی بین کشورها را فراهم می‌کند.

اما در اولین روز این اجلاس در مورد موضوع بحث برانگیز جنگ روسیه در اوکراین، صرفا خواسته شد تا از تصرف سرزمین‌ دیگر کشورها با توسل به زور اجتناب شده و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هم محدود شود.

اینکه جنگ روسیه در اوکراین به گونه‌ی صریح در نشست اعضای گروه ۲۰ محکوم نشده سبب نارضایتی اوکراین از این نشست شده است. کی‌یف در بیانیه‌ای گفته که نخستین روز نشست گروه بیست چیز «قابل افتخاری» نداشته است.

نارندرا مودی نخست وزیر هند در سخنان آغازین خود گفت: «بهارات به عنوان رئیس گروه ۲۰ از نمایندگان و مقامات استقبال می‌کند.»

وی از تمامی اعضا دعوت کرد تا به «بی‌اعتمادی جهانی» پایان دهند. مودی این اظهارات را در حالی به زبان می‌آورد که بر روی پلاکی که جلوی او بر روی میز قرار داشت به جای نام کشور «هند» از نام مورد علاقه ملی‌گرایان هندو یعنی «بهارات» استفاده شده بود.

این اقدام غیرمنتظره‌ی نخست‌وزیر هند، گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر نام احتمالی این کشور از «هند» به «بهارات» را افزایش داده است.

بیش از یک پنجم سران گروه ۲۰ در زمان افتتاحیه اجلاس در دهلی‌نو حضور نداشتند. پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا هم پس از مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹، به این مراسم نرسید. رئیس جمهور مکزیک هم گویا تصمیم گرفت تا به هند نیاید.

جو بایدن، اولاف شولتش صدراعظم آلمان، ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا، محمد بن سلمان از عربستان سعودی و فومیو کیشیدا از ژاپن، از جمله رهبران حاضر در این مراسم هستند.

 

دکمه بازگشت به بالا