افغانستاناقتصادزندگی

ازبکستان در واکنش به ساخت کانال آبی قوش‌تپه ابراز نگرانی کرد

شوکت میرضیایف، رییس جمهور ازبکستان در واکنش به طرح حکومت سرپرست برای احداث کانال قوش‌تپه تاکید کرده که این کانال بر سرازیر شدن آب در آسیای میایه اثر می گذارد.

رییس جمهور ازبکستان روزجمعه، بیست‌وپنجم سنبله در نشست سران صندوق بین‌المللی برای نجات دریایی آرال در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان این سخنان را مطرح کرده است.

او با اشاره بر اثر گذاری این کانال در سرازیر شدن آب در آسیایی میانه افزوده که « «ما پیشنهاد می‌کنیم که موضوع شرکت نمایندگان افغانستان در گفت‌وگوهای منطقه‌ای در مورد استفاده مشترک از آب بررسی شود.»

به گفته او احداث کانال قوش تپه در رژیم آبی و تعادل آب در آسیایی مرکزی تاثیر گذاشته و خواهان کار گروهی مشترک با مشارکت موسسات تحقیقاتی کشور‌های آسیای میانه به منظور بررسی همه جانبه و اثرات آن بر دریای آمو شده است.

گفتنی است که تکمیل ساخت کانال قوش تپه منجر به نگرانی‌های کشور‌های آسیایی میانه تاجیکستان، ترکمنستان و به ویژه ازبکستان شده که بر اساس گزارش‌ها بهره برداری این کانال سبب کاهش سرازیر شدن آب‌ از افغانستان به این کشور‌ها می شود.

کانال آبیاری قوش‌تپه یکی از بزرگترین پروژه انتقال در شمال افغانستان و از طرح‌های ریاست جمهوری محمد دارود خان است که ظرفیت انتقال ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از رودخانه آمو را دارد.

بر اساس گزارش‌ها طول این کانال ۲۸۵ کیلومتر و عرض آن ۱۵۲ متر و عمق آن ۸.۵ تا ۱۲.۵ متر بوده که پس از ساخت آن زمینه کشت ۵۵۰ هزار هکتار زمین در ولایت‌های بلخ، جوزجان و فاریاب فراهم خواهد شد.

این در حالی است مقامات امارت اسلامی ساخت کانال قوش‌تپه را بزرگترین پروژه ملی دانسته و بر تسریع روند ساخت این کانال تاکید کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا