افغانستانجهان

هشدار چین به امریکا: در صورت دیدار تسای با مک‌ کارتی «اقدامات قاطعانه» خواهیم کرد

چین به دیدار قریب‌الوقوع تسای اینگ‌ ون، رییس جمهور تایوان، با کوین مک‌ کارتی، رییس مجلس نماینده‌گان امریکا، واکنش نشان داده و تهدید کرده است که در صورت وقوع این دیدار، اقدامات قاطعانه‌ای انجام خواهد داد.

آسوشیتدپرس گزارش داده که ژوفنگلیان، سخنگوی دفتر امور تایوان در کابینه چین، روز چهارشنبه، ۲۹ مارچ، در صحبت با خبرنگاران این دیدار را محکوم کرده و خواستار آن شده که هیچ مقام امریکایی نباید با تسای دیدار کند.

براساس اطلاعات نشر شده، قرار است رییس جمهور تایوان تا یک روز دیگر سفرش از مسیر امریکا به کشورهای گواتیمالا و بلیز را آغاز کند و در برگشت از این سفر توقفی در جزیره لاس‌انجلس داشته باشد و دیدار برنامه‌‌ریزی شده‌ای با مک کارتی انجام دهد.

ژو گفته است: «ما قاطعانه با این امر مخالفیم و اقدامات متقابل قاطعانه‌ای انجام خواهیم داد. ایالات متحده باید از ترتیب دادن دیدارهای تسای اینگ ون و حتا تماس با مقام‌های امریکایی خودداری کند و اقدامات مشخصی را برای انجام تعهد جدی خود مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان انجام دهد.»

دیدار رییس جمهور تایوان با رییس مجلس نماینده‌گان امریکا در اوضاعی صورت می‌گیرد که مک کارتی پیش از این سفر به تایوان را به‌خاطر نشان دادن حمایت واشنگتن از تایپه، رد کرده و گفته است که با تسای در امریکا دیدار خواهد کرد.

چین پیش از این به سفر نانسی پلوسی، رییس پیشین مجلس نماینده‌گان امریکا، به تایوان نیز واکنش جدی نشان داده بود؛ سفری که با تدابیر ویژه و اعزام ناوگان امریکا به جزیره تایوان، صورت گرفت.

دکمه بازگشت به بالا