افغانستان

تحقیقات جدید در مورد احتمال انجام قتل‌های فراقانونی ارتش بریتانیا در افغانستان آغاز شد

رسانه‌های خارجی گزارش داده‌اند که دادگاه سلطنتی لندن مسوولیت تحقیق در مورد قتل‌های فراقانونی ارتش بریتانیا در افغانستان را به عهده گرفته است.

به گزارش اسوشیتدپرس، دادگاه سلطنتی لندن در مورد ادعا‌هایی مبنی بر اینکه نیرو‌های ویژه ارتش بریتانیا، در فاصله ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ چندین قتل فراقانونی را در افغانستان مرتکب شده‌اند، تحقیق مستقل را بر عهده گرفته است.

بربنیاد گزارش‌ها، این تحقیق به صورت مستقل انجام خواهد شد و دوشنبه ۱۷ میزان ۱۴۰۲ رسما آغاز شده است.

پس از اینکه در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ تحقیقات پولیس سلطنتی درباره پرونده قتل‌های فراقانونی نیرو‌های ویژه بریتانیا ” SIS” در افغانستان بی‌نتیجه به پایان رسید شبکه خبری بی بی سی در برنامه پانورامای خود در ۲۰۲۲ بار دیگر این پرونده را مطرح و علنی کرد.

بی‌بی‌سی به صد‌ها صفحه اطلاعات دست یافت که نشان می‌داد فرماندهان ارتش بریتانیا در افغانستان از وقوع قتل‌ها آگاه بوده‌اند.

پس از پخش گزارش بی‌بی‌سی، دولت بریتانیا بار دیگر تحقیقات قضایی را در این زمینه از سر گرفت.

در ماه جولای ۲۰۲۳ گاردین گفته بود که احتمالا ۸۰ شهروند افغانستان هنگام ماموریت نیروهای ویژه بریتانیا در ولایت هلمند کشته شده اند.

نیرو‌های بریتانیایی در چهارچوب نیرو‌های ناتو، از ۲۰۰۱ در افغانستان مستقر شدند. آنان در ولایت‌ ناامن( پرآشوب) هلمند استقرار یافتند و در طول دو دهه به صورت مداوم با مخالفان دولت افغانستان در حال نبرد بودند و سرانجام با خروج آمریکا از افغانستان در ۲۰۲۱، نیرو‌های بریتانیایی نیز افغانستان را ترک کردند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا