افغانستان

تاکید کابلوف بر حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق بشر در افغانستان

نماینده ویژه روسیه برای افغانستان یک بار دیگر بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکیده کرده و گفته است که مسکو نگران ساختار سیاسی در این کشور است.

ضمیر کابلوف در گفتگو با خبرگزاری اناتولی گفته است که مسکو از سیاست خارجی امارت اسلامی شکایتی ندارد، اما با این گروه درباره‌‌ سیاست داخلی‌اش اختلاف نظر دارد.

او تاکید کرده است که امارت اسلامی برای به رسمیت شناسی باید خواست‌های جامعه جهانی مبنی بر تشکیل حکومت فراگیر و احترام به حقوق بشری و حقوق زنان، را برآورده کنند.این مقام روسی تاکید کرده است که به رسمیت شناختن دولت امارت اسلامی زمانی به یک امکان واقعی تبدیل خواهد شد که آن‌ها به فراخوان جامعه جهانی برای یک ساختار سیاسی فراگیر توجه کنند.کابلوف گفته است: “همان‌گونه که رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه بارها گفته‌اند، در مورد سیاست داخلی همچنان اختلاف نظر داریم.

ما بیشتر نگران (ساختار) همه‌شمول سیاسی هستیم، به‌جای فراگیری قومیتی که طالبان بر آن اصرار دارند.”نماینده ویژه روسیه برای افغانستان اما وضاحت داده که تأکید بر ساختار همه‌شمول سیاسی به معنای اصرار بر گنجاندن دولت مردان فراری در رهبری افغانستان نیست.اما “اصل همه‌شمول، برای تبدیل شدن افغانستان به یک دولت سنتی عادی مهم است”.

او تاکید کرده است که گروه‌های قومی بزرگ غیر پشتون در افغانستان باید حق رأی و مشارکت در اداره‌ی کشور را داشته باشند.این دیپلمات روسی گفته است که انتظار دارد تغییرات در ساختار سیاسی افغانستان، به‌ویژه ایجاد یک دولت فراگیر و حل مسائل حقوق بشر، در کمتر از یک ربع قرن آینده رخ دهد.

کابلوف هشدار داده است که اگر وضعیت به همین شکل باقی بماند، در این مدت چیزی از افغانستان باقی نخواهد ماند.با این همه کابلوف گفته است که روسیه، همراه با چندین کشور منطقه، توسعه روابط با افغانستان را منوط به به‌رسمیت شناختن دولت امارت اسلامی نمی‌داند.گفتنی است که پس از دو سال از تسلط دوباره امارت اسلامی بر افغانستان تاکنون هیچ کشوری این حاکمیت را برسمیت نشناخته است.

 

دکمه بازگشت به بالا