افغانستان

اوتونبایوا: افغانستان زیر کنترل طالبان سرکوبگرترین کشور برای زنان است

رزا اوتونبایوا، رییس هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که این کشور در حال حاضر سرکوبگرترین مکان برای زنان در سطح جهان است.

رییس یوناما این مطلب را در پیامی که روز چهارشنبه، ۱۷ حوت، به مناسبت ۸ مارچ، روز جهانی همبسته‌گی زنان، که در وب‌سایت این نهاد نشر شده، بیان کرده است.

خانم اوتونبایوا گفته است: «افغانستان تحت کنترل طالبان شاهد تلاش‌های روشمند، عمدی و سیستماتیک طالبان برای بیرون راندن زنان و دختران افغان از عرصه عمومی بوده است.»

رییس یوناما حبس نیمی از جمعیت افغانستان در خانه‌ها را در یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های انسانی و اقتصادی جهان، خودآزاری ملی خوانده و گفته است که‌ این‌ تصمیم منجر به افزایش فقر و وابسته‌گی افغان‌ها به کمک‌های خارجی می‌شود.

به باور اوتونبایوا، محرومیت زنان از آموزش و تحصیل پیامد‌های فزیکی و روانی بی‌شماری از جمله خودکشی و ازدواج کودکان را نیز به دنبال دارد.

در این پیام به نقل از داویدیان، نماینده ویژه سازمان ملل برای زنان افغانستان، گفته شده که زنان افغان در برابر پاکسازی مداوم و سیستماتیک‌شان از سوی طالبان شجاعت و مقاومت باور نکردنی از خود نشان داده‌اند.

یوناما از طالبان خواسته است که محدودیت‌های وضع شده بر حقوق زنان افغان را لغو کنند.

گفتنی‌ است که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز امروز نشستی را با محوریت وضعیت فعلی افغانستان برگزار کرده و قرار است رییس یوناما در این نشست سخنرانی کند.

دکمه بازگشت به بالا