عکس

سونامی بزرگ در مریخ شبیه به زمین! آیا معمای انقراض دایناسورها حل خواهد شد؟

Mars'ta Dünya'dakine benzer mega tsunami! Dinozorların yok oluşundaki gizem çözülecek mi?

در جدیدترین تحقیقات، مشخص شد که سونامی بزرگ، که تصور می‌شود در حدود 3.4 میلیارد سال پیش در مریخ رخ داده است، ممکن است ناشی از برخورد سیارکی شبیه به اثر Chicxulub باشد که به انقراض دسته جمعی همه افراد بدون پرواز کمک کرد. دایناسورها روی زمین 66 میلیون سال پیش.

تحقیقات گذشته حاکی از آن است که سونامی بزرگی در حدود 3.4 میلیارد سال پیش در اثر برخورد سیارک یا دنباله‌دار در کف اقیانوس در شمال مریخ رخ داده است، اما مکان “گودال برخوردی” حاصل نامشخص باقی مانده است.


در محدوده این تحقیق، نقشه‌های سطح مریخ که با ترکیب تصاویر تحقیقات قبلی روی این سیاره ایجاد شده بود، تجزیه و تحلیل شد و دهانه برخوردی که می‌تواند باعث ایجاد سونامی بزرگ شود، مشخص شد.

این دهانه که “Pohl” نام دارد، 110 کیلومتر قطر دارد و گمان می‌رود در عمق 120 متری زیر سطح دریا در دشت‌های شمالی که تصور می‌شود توسط اقیانوس پوشانده شده باشد، قرار دارد.

برخورد سیارک‌ها و دنباله‌دارها شبیه‌سازی شده‌اند تا آزمایش کنند که چه نوع برخوردی ممکن است باعث ایجاد Pohl شود، که ادعا می‌شود حدود 3.4 میلیارد سال پیش ظاهر شده است، و اینکه آیا می‌تواند باعث ایجاد یک سونامی بزرگ شود یا خیر.

مشاهده شد که برخوردهای شبیه‌سازی شده دهانه‌هایی به قطر ۱۱۰ کیلومتر تشکیل می‌دهند که باعث ایجاد سونامی‌های بزرگ می‌شوند.

تجزیه و تحلیل سونامی بزرگ ناشی از برخورد 3 کیلومتری سیارک نشان داد که این سونامی می تواند در خشکی به ارتفاع حدود 250 متر برسد.

گفته شد که این برخورد شبیه به اثر Chicxulub است که به انقراض دسته جمعی دایناسورهای بدون پرواز روی زمین در 66 میلیون سال پیش کمک کرد.

دکمه بازگشت به بالا