افغانستان

رتبه مارشالی عبدالرشید دوستم و سناتوری انتصابی دخترش راحله لغو می‌شود

در پی افزایش تنش‌های مارشال عبدالرشید دوستم و اشرف غنی بر سر تعیین والی فاریاب، منابع می‌گویند رئیس جمهور افغانستان لغو مارشالی دوستم را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کوکچه، یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری افغانستان گفت که قرار است بزودی «محمد عالم ساعی» به عنوان والی تخار، «احمد ایشچی» به عنوان والی جوزجان و ژنرال «عبدالمالک» به عنوان والی فاریاب مقرر شوند.

این منبع به کوکچه گفته است که لغو رتبه مارشالی «عبدالرشید دوستم» و لغو سناتوری انتصابی «راحله دوستم» نیز در دست بررسی است.

این اظهارات هنوز به صورت رسمی تایید نشده است اما روزهای اخیر مارشال دوستم در پی مخالفت‌های چند روزه مردم فاریاب در شمال افغانستان با انتصاب‌های اشرف غنی، تاکید کرد که حامیانش از مواضع خود عقب نشینی نکنند و به مبارزه با حکومت ادامه دهند.

در همین حال قرار است سه تن از مخالفان داخلی حوزه ی نفوذ دوستم به عنوان والی تعین شوند. لغو رتبه ی مارشالی دوستم و برکناری راحله دوستم از مجلس سنا نیز در دستور ارگ قرار دارد.

آیا چنین خواهد شد؟
بشیراحمدقاسانی از قول یک منبعی که نام نمی برد، نوشته است: “به دنبال آوازه ها در باره تعیین والیان جدید در تخار، فاریاب و جوزجان، مارشال دوستم به افرادش در برخی از مناطق فاریاب دستور داده که از خطوط نبرد با طالبان بیرون شوند.

مرضیه اکرامی یکی از تحلیلگران و منتقدان دولت کابل در فسبوک خود نوشته است: مگر ما نگفته بودیم که اشرف غنی در پی تحویل دهی قدرت به برادران تروریست اش است؟ مقرری والی های طالب پرست در شمال، منهدم ساختن پایه های برق و وارد ساختن صد ها داعشی در کوهدامن و مناطق شمالی، آزادی هفت هزار قاتل مردم افغانستان، حملات هوآئی بر دشمنان طالب چون علی پور، پالیدن و حملات شبانه در خانه های قومندان های مجاهدین در هرات، و..و.. همه از پلان های باداران امریکآئی اشرف غنی مزدور است که توسط این دلقک زمان پیاده میشود… بمب گزاری و انتحاری به مکاتب دشت برچی و لوگر و ایجاد ترس و وحشت هم جزٔ همین پلا های شوم اشرف غنی و فرماندهان خارجی اش است.

تنش‌های فاریاب و احتمال لغو رتبه مارشالی «دوستم» توسط دولت افغانستان

این درحالی است که «محمد داود لغمانی»، والی جدید منصوب شده توسط اشرف غنی، به جای حضور در ساختمان فرمانداری با حضور در قرارگاه سپاه 209 شاهین کارش را آغاز کرده است.

اخیراً نیز رسانه‌ها گزارش دادند که دوستم در تماس تلفنی با هواداران خود در فاریاب ضمن دستور مبارزه با حامیان اشرف غنی می‌گوید که والی جدید «باید دستگیر یا کشته شود».

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا