نگاه‌ها

نهم ماه مه روز پیروز بر فاشیسم

سال‌های جنگ جهانی دوم سخت‌ترین و دهشتناک‌ترین دورۀ تاریخ بشر در قرن بیستم بود. ظهور فاشیسم در آلمان و ایتالیا، به یک تهدید جدی نه تنها برای این دو کشور، بلکه برای تمام بشریت تبدیل گردید.

خلق‌های اتحاد شوروی در طول جنگ جهانی دوم نمونه‌هایی از بزرگترین دلاوری‌ها و قهرمانی‌ها را هم در خط مقدم و هم در پشت جبهه به نمایش گذاشتند.

ارتش سرخ کارگران و دهقانان و خلق‌های اتحاد شوروی به رهبری حزب بلشویک و هدایت فرمانده کل، ژنرالیسموس یوسف استالین، برغم تحمل بیش از ٢٧ میلیون تلفات انسانی و خرابی‌های عظیم، در این جنگ هولناک بر فاشیزم پیروز گردیدند و نه تنها خود، بلکه بشریت جهان، قبل از همه، اروپا را از چنگال فاشیزم نجات دادند.

به مناسبت این پیروزی درخشان، ژنرالیسموس یوسف ویساریونویچ استالین، حتی قبل از تسلیم‌ آلمان، فرمان هیئت رئیسۀ شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی مبنی بر اعلام روز ٩ ماه مه به عنوان روز پیروزی را در ٨ مه ١٩۴۵ امضا کرد.

روز نهم ماه مه همه ساله در تعدادی از کشورهای جهان بعنوان روز پیروزی بر فاشیزم، جشن گرفته می‌شود.

نویسندۀ این سطور بمناسبت این پیروزی بزرگ، همه ساله مطالبی تحریر یا ترجمه کرده است. ضمن عرض شادباش این جشن جهانی بر تمامی احزاب، سازمان‌ها، تشکل‌ها و افراد و شخصیت‌های مستقل ضد امپریالیست، ضد فاشیست، صلحدوست و آزادی‌خواه، ذیلاً نشانی تعدادی از نوشته‌ها و ترجمه‌های سا‌ل‌های گذشته را برای علاقه‌مندان قید می‌کنم.

علاوه بر همه، مدت مقاومت برخی کشورها در برابر حملۀ نازی‌های آلمان در جنگ جهانی دوم بسیار جالب است!

دانمارک- ۶ ساعت، شکست؛

لوکزامبورگ- ١ روز، شکست؛

یوگسلاوی- ١٢ روز، شکست؛

بلژیک- ١٨ روز، شکست؛

لهستان- ٣۶ روز، شکست؛

فرانسه- ۴۵ روز، شکست؛

لینگراد و اتحاد شوروی به ترتیب – ٨٧٢ روز و ١۴١٨ روز مقاومت و غلبه!

٢٠ اردیبهشت-ثور ١۴٠٣

 

دکمه بازگشت به بالا