افغانستانجهان

انتقاد وزیر اطلاعات پاکستان از نقض حقوق زنان توسط طالبان

وزیر اطلاعات پاکستان از وضع قوانین محدودکننده برای زنان افغان توسط طالبان انتقاد کرد. او این قوانین و محدودیت‌ها را ناشی از “تفکر واپس‌گرایانه‌ای” خواند که به گفته او “تهدیدی” برای پاکستان است.

فواد چودری، وزیر اطلاعات پاکستان در مراسمی در اسلام‌آباد در سخنان بی‌سابقه‌ای از وضع قوانین محدودکننده جدید علیه زنان توسط طالبان انتقاد کرد.

فواد چودری گفت: «این که زنان نمی‌توانند به تنهایی به سفر بروند یا به مدرسه و دانشگاه بروند، این تفکر واپس‌گرایانه برای پاکستان خطرناک است.»

چودری تصریح کرد که این افراط‌گرایی می‌تواند به کشورهای جنوب آسیا و فراتر از آن سرایت کند.

از زمانی که گروه طالبان در افغانستان به قدرت رسیده، زنان این کشور به سختی اجازه دارند بدون حجاب به خیابان‌ها بروند. به تازگی وزارت امر به معروف طالبان نیز به رانندگان دستور داده تا زنانی که می‌خواهند بدون همراه مرد یا بدون حجاب سفر کنند، را سوار نکنند.

چند هفته پیش این وزارتخانه از شبکه‌های تلویزیونی افغانستان خواسته بود تا پخش فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی با حضور بازیگران زن را متوقف کنند و خبرنگاران تلویزیون‌ها نیز با حجاب جلوی دوربین حاضر شوند.

پاکستان یکی از دولت‌های نزدیک به حکومت طالبان در کابل به شمار می‌رود و سیاستمداران این کشور از جمله عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، بارها طالبان را مورد تمجید قرار داده و نقض حقوق بشر و زنان در افغانستان را نادیده گرفته‌اند.

انتقاد بی‌سابقه چودری از وضعیت حقوق زنان در افغانستان همزمان با حوادث اخیر در مرزهای پاکستان و افغانستان رخ داده است. گفته می‌شود که سربازان طالبان مانع از ادامه فعالیت طرف پاکستانی بر روی نوار مرزی شده‌اند که به گفته اسلام‌آباد، هدف جلوگیری از تحرکات تروریستی را در مرزها دنبال می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا