Afghanistan

طالبان و گروه‌های تروریستی؛آیا افغانستان به مرکز ترانزیت تروریست تبدیل می‌شود؟

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، ادعاهای زیادی مبنی بر تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه امن شبکه‌های مختلف تروریستی مطرح شده است؛ ادعاهای که طالبان قویا رد کرده‌‌اند، اما هر روز نشانه‌های جدید آن بروز می‌کند.

به تازگی جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، ادعا کرده است که طالبان ۱۶ تن از رهبران و اعضای ارشد شبکه‌های تروریستی را از کابل به ولایات شمال این کشور منتقل کرده‌اند.

جبهه مقاومت ملی می‌گوید که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این کشور به «بزرگترین پناهگاه تروریست‌های جهانی» تبدیل شده است.

در جریان اجلاس هفتادو هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویارک آمریکا نیز شماری از کشورهای جهان از تبدیل شدن افغانستان زیر تسلط طالبان به پناهگاه امن تروریستان و حضور گسترده این گروه‌ها در این کشور، ابراز نگرانی کردند.

جبهه مقاومت ملی گفته است که اطلاعات و اسناد در مورد انتقال ۱۶ رهبر و عضو شبکه‌های تروریستی به ولایت‌های شمال کشور را از منابع معتبر به دست آورده اند.

اعضای کدام گروه‌های تروریستی به شمال منتقل شده‌اند؟
بر اساس گزارش جبهه مقاومت ملی افغانستان، رهبران و اعضای ارشد «جنبش اسلامی ترکستان شرقی»، «جماعت انصارالله تاجیکستان»، «جنبش اسلامی ازبیکستان» و «شبکه القاعده» توسط طالبان از کابل به ولایت‌های شمال افغانستان منتقل شده‌اند.

جبهه مقاومت ملی گفته است که حاجی فرقان، رهبر جنبش اسلامی ترکستان شرقی، مولوی ابراهیم، رئیس جماعت انصارالله تاجیکستان، شیخ ذاکر، رئیس جنبش اسلامی ازبیکستان و عبدالحق اویغوری، مسئول شبکه القاعده در شمال افغانستان، به تاریخ ۲۸ اسد سال جاری خورشیدی به کابل آمدند و در سرک زیادهم وزیر اکبر خان، در خانه شخصی بنام «حاجی افضل» که در اختیار شبکه حقانی قرار دارد، سه روز اقامت کردند.

این جبهه گفته است که این افراد با سراج الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و سرپرست وزارت امور داخله طالبان دیدار کرده‌اند و توافق شده است که ۵۰ درصد از جنجگویان از کشورهای عربی و کشورهای منطقه، از مسیر افغانستان به آسیای مرکزی منتقل شوند.

جبهه مقاومت ملی ادعا می‌کند که مولوی ابراهیم تاجیک که ارتباط نزدیک با داعش دارد، مسئول جنگجویان خارجی در شبکه تعیین شده است و با یک موتر شخصی نوع «کرولا» به ولایت کندز رفته است.

این جبهه همچنین گفته است که حاجی فرقان و عبدالحق اویغوری به شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان منتقل شده‌اند و در ریاست استخبارات طالبان در این ولایت، اقامت دارند.

بر اساس ادعای جبهه مقاومت ملی، شیخ ذاکر، رهبر جنبش اسلامی ازبیکستان به ولسوالی «بهارک» ولایت بدخشان منتقل شده است.

این جبهه مدعی شده است که اسناد و مدارکی را به دست آورده است که نشان می‌دهد مولوی ابراهیم قرار است به طور مخفیانه و در هماهنگی با شبکه حقانی، به گروه داعش کمک کند که از طریق ولایت کندز و ولسوالی های مرزی در تخار و بدخشان و به آهستگی، به کشورهای آسیای مرکزی نفوذ خود را افزایش دهد.

نگرانی‌های کشورهای همسایه
کشورهای همسایه افغانستان از زمان تسلط طالبان بر این کشور، محتاطانه با این گروه برخورد کرده‌اند و نگران وضعیت امنیتی کشورهای شان بوده ‌اند.

اما به تازگی، این نگرانی‌ها افزایش یافته است و رهبران کشورها مجبور شده‌اند علنا نگرانی خود را از این موضوع ابراز کنند.

بهترین پلتفرم برای ابراز نگرانی‌های رهبران کشورهای همسایه افغانستان از گسترش تروریسم زیر سلطه طالبان در این کشور، مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.

در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کشورهای زیادی از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه امن تروریستان در زمان سلطه طالبان، ابراز نگرانی کردند.

سراج الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان، یکی از رهبران کشورهای همسایه افغانستان بود که گفت «افغانستان به سرعت در حال تبدیل شدن به مکان امن برای ترویستان است.»

او افزود که کشورش شاهد کار منسجم و برنامه ریزی شده برای انتقال تروریستان به شمال افغانستان برای تبدیل کردن این منطقه به کانون تنش‌ها، است.

پیش از وزیر خارجه تاجیکستان، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، دیگر کشور همسایه افغانستان، گفته بود که این کشور در یک سال سلطه طالبان، تبدیل به مرکز تروریستان شده است.

او افزوده بود که در حال حاضر گروه‌های القاعده، داعش، تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جنبش اسلامی اوزبیکستان در افغانستان آزادانه فعالیت دارند

به نظر می‌رسد که مسئله انتقال تروریستان از مسیر افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی و تبدیل منطقه جنگ در افغانستان از جنوب به شمال، یک برنامه استخباراتی طولانی مدت است که اکنون و با تسلط طالبان بر این کشور، در حال تحقق و اجرا است.

کشورهای همسایه افغانستان، به خصوص کشورهای آسیای مرکزی، نگرانی‌های واقع بینانه در رابطه به این موضوع دارند؛ زیرا طالبان نه تنها مانع حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان نمی‌شوند، بلکه در راستای تبدیل شدن افغانستان به مکان امن برای تروریستان و انتقال آنها به کشورهای آسیای مرکزی، همکاری نیز می‌کنند.

Leave a Reply

Back to top button