جهان

شورای امنیت سرانجام قطع‌نامه‌ای مبنی بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه، اول جدی قطع‌نامه‌ای در مورد ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را تصویب کرد. این قطع‌نامه بعد از مذاکرات پیگیر پشت درهای بسته با ۱۳ رای موافق و ۲ رای ممتنع تصویب شد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این قطع‌نامه خواستار رفع موانعی شده‌اند که دسترسی ایمن به کمک‌های بشردوستانه در غزه را مختل می‌سازد. در قطع‌نامه آمده است که اقدامات فوری برای دسترسی ایمن و بدون مانع و گسترده به کمک‌های بشردوستانه در سراسر غزه باید فراهم شود.

این قطع‌نامه بعد از چندین روز مذاکره‌ی پنهان به تصویب رسیده و انتظار می‌رود که زمینه را برای رسیدگی به بحران انسانی در غزه فراهم سازد.

گفتنی است که ایالات متحده امریکا و روسیه به این قطع‌نامه رای ممتنع داده‌اند.

توماس گرینفیلد، نماینده امریکا در شورای امنیت این قطع‌نامه را «نور امید در میان درد و رنج بی‌انتها» توصیف کرده و گفته است که «امروز این شورا به صراحت اعلام کرد که همه‌ی گروگان‌ها باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند و گروه‌های بشردوستانه باید بتوانند به گروگان‌ها، از جمله برای ملاقات‌های پزشکی دسترسی داشته باشند.»

رای‌گیری در مورد این قطع‌نامه‌ که دسترسی فلسطینی‌های مقیم غزه به کمک‌های بشردوستانه را در اولویت قرار می‌دهد از سوی امارات متحده عربی پیشنهاد شده بود.

به گفته‌ی لانا نصیبه، نماینده امارات متحده عربی در شورای امنیت سازمان ملل، پیش‌نویس این قطع‌نامه حاصل رایزنی‌ها و تعاملات گسترده میان اعضای شورای امنیت و طرف‌های ذی‌ربط، به ویژه مصر و فلسطین است.

بیش از ۷۰ روز از جنگ در غزه می‌گذرد و در این مدت هزاران غیرنظامی به شمول کودکان کشته شدند و زیرساخت‌های حیاتی در نوار غزه به شمول به مراکز صحی کاملا نابود شدند.

 

دکمه بازگشت به بالا