افغانستان

هبت‌الله در دیدار با رئیسان منابع بشری طالبان؛ برای جهاد بیرون مرزی آماده شوید

ملا هبت‌الله رهبر گروه طالبان به اعضای این گروه دستور داده که برای پیش‌برد جنگ در خارج از کشور آماده‌گی بگیرند.

این موضوع در گزارش نشست هبت‌الله با رییسان منابع بشری نهادهای زیر کنترل طالبان تصریح یافته است.

نسخه‌ای از این گزارش که به روزنامه 8صبح رسیده است، نشان می‌دهد که هبت‌الله زیر دستانش را برای گسترش جنگ فرامرزی تشویق می‌کند.

به گفته او، جنگ‌جویان طالبان باید زره‌های‌شان را بر تن کنند و برای حاکم‌ کردن شریعت در سراسر جهان آماده شوند. او تاکید کرده که روزی اعضای طالبان را به دیگر نقاط جهان اعزام خواهد کرد.

بر بنیاد این اسناد، دفتر رهبر طالبان به تاریخ 17جدی 1401، با فرستادن نامه‌ای به رییسان منابع بشری وزارت‌ها و نهادهای مستقل اداری تحت کنترل این گروه، خواستار تشکیل یک نشست در قندهار شده‌است.

این نشست به تاریخ 20جدی برگزار و گزارش آن در 12 صفحه‌ ترتیب شده‌است. هبت‌الله در بخشی از سخنان خود گفته، “اینک که به شهرها آمده‌اید، مردم شهرها را هم به دین الله متعال فرا خوانده و آنان را تا جایی با دین آشنا کنید که در تمام افغانستان حتا یک فرد هم مخالف باقی نماند؛ بلکه همه باید طوری مسلمان واقعی و مخلص شوند و شما را آن‌قدر حمایت کنند تا بتوانید نظام اسلامی را در تمام جهان حاکم سازید.

هر زمانی که همه مردم افغانستان آماده قربانی برای دین شدند، در آن ‌صورت هر کجا که امر اعزام را برای‌تان صادر نمودم، شما باید آن‌جا بروید.

اگر واقعاً خواهان حاکمیت دین و شریعت هستید، پس آماده قربانی شوید و زره را بپوشید.”

بر بنیاد اسناد، در این نشست 32 تن از رییسان منابع بشری نهادهای زیر کنترل طالبان سه روز پیش از جلسه به‌گونه رسمی و شخصی به قندهار فراخوانده شدند.

این افراد که همه اعضای طالبان هستند، پیش از دیدار با ملا هبت‌الله، یک روز کامل وقت گذاشتند تا مشکلات‌شان را یادداشت و راه‌حل‌هایی را برای ارایه به رهبر این گروه، توحید کنند.

پیشنهادات این افراد تلاش برای مستحق ساختن اعضای این گروه از امتیازاتی را شامل بود که بر اساس قوانین ملکی، به افراد مقرر شده حکمی داده نمی‌شود.

مورد مهم دیگر، روشن کردن تکلیف کارمندان زن ادارات دولتی بود.

خلاف تصور عموم مبنی بر این‌که تنها حلقه رهبری گروه طالبان با تحصیل و کار زنان مخالف‌اند، همه رییسان منابع بشری این گروه در پیشنهادات‌شان گفته‌اند که در صورت استخدام نشدن مرد خانواده به جای کارمند زن یا تبدیل نشدن به اداره‌هایی که کارمندان زن اجازه کار دارند، همه بست‌های این کارمندان تنقیض شود.

این پیشنهاد بدون توجه به نیازهای زنان نفقه‌آور خانواده و تاکید بر برگشت‌شان به اداره‌ها، مطرح شده است و در واقع، عمومی بودن نگرش زن‌ستیزانه در صفوف طالبان را ثابت می‌کند.

در ادامه، رییسان منابع بشری وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مربوط به طالبان چالش‌ها و راه‌حل‌های پیشنهادی‌شان را به‌گونه کتبی با ملا هبت‌الله شریک کرده‌اند.

در گزارش تصریح یافته که افراد دعوت شده پس از گرفته شدن نام‌شان در “حاضری”، “رهنمایی‌های مهمی” در مورد نشست با هبت‌الله دریافت کردند و سپس نزد وی رفتند.

در جریان نشست، اعضای آن سهم خاصی نداشته‌اند. چنان‌چه این نشست پس از چاشت نیز ادامه یافته و هبت‌الله در کنار موعظه به آنان، پرسش‌هایی را در مورد روند کاری‌شان مطرح کرده است.

اعضای نشست تنها به این پرسش‌ها پاسخ ارایه کرده‌اند.

رهبر طالبان در ادامه هدایت داده که روند استخدام اعضای طالبان آسان و به خلص سوانح یک فرد که در تذکره درج شده است، بسنده شود.

هبت‌الله در نشست خواستار دریافت قانون عزل و نصب کارمندان شده است تا آن را پس از بررسی و تغییر، تصویب کند.

در پایان نشست، سهم 32 رییس دعوت شده تنها مصافحه با رهبر طالبان و معرفی خودشان بوده است. در جریان ساعت‌ها دیدار، آنان تنها به‌عنوان مخاطب حضور داشته‌اند و هیچ دیدگاه، نقد، پیشنهاد یا نگرانی‌ای از سوی‌ آن‌ها مطرح نشده‌است.

 

دکمه بازگشت به بالا