افغانستان

دومین نشست وین؛ اشتراک کنندگان بر وحدت نظر مخالفان طالبان تاکید کردند

در اولین روز دومین نشست مخالفان طالبان در وین اترش، اشتراک کنندگان بر تقویت وحدت نظر میان جناح‌های ضد طالبان تاکید کردند.

این نشست امروز دوشنبه 4 ثور، با اشتراک چهره‌های سیاسی، فعالان مدنی و اجتماعی ضد طالبان در پایتخت اترش برگزار شد.

داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان در این نشست گفت که نشست وین باید زمینه نزدیکی نیروهای گوناگون سیاسی افغانستان را فراهم کند.

او گفت، “من امیدوار هستم پیشنهاداتی که صورت گرفته، از جمله ایجاد یک کمیسیون کاری برای بحث با سایر نیروهای سیاسی، موفقانه مورد قبول قرار بگیرد تا ما بتوانیم واقعا جبهه سیاسی وسیع مخالفان طالبان را گسترش بدهیم.”

مشکور کابلی نیز گفت که نشست وین فرصت جدید برای پیدا کردن یک روایت مشترک جهت خارج کردن افغانستان از حاکمیت تروریزم ایجاد کرده‌است.

او بر توسعه مقاومت در همه ابعاد تاکید ورزید.

قاری عیسی یک تن دیگر از اشتراک کنندگان نشست وین نیز گفت که “انتظارات ما از این نشست این است که گروه مخالفان طالبان باید هم‌صدایی و اتحاد داشته باشند تا بتوانیم افغانستان اشغال‌شده توسط طالبان را آزاد کنیم.”

نشست وین با اشتراک بیش از 40 چهره سیاسی و مدنی عمدتا مخالف طالبان در اترش امروز آغاز و قرار است برای سه روز ادامه داشته باشد.

این نشست از سوی انستیتیوت امور بین‌المللی اترش برگزار شده‌است.

تمرکز روی تقویت اعتمادسازی در میان جریان‌ها و چهره‌های مخالف طالبان، ادامه و گسترش مقاومت برای آزادی افغانستان، افزایش فشار بر طالبان و حامیان این گروه و طرح بیرون‌رفت از بحران کنونی، از موضوعات مورد بحث در این نشست اند.

رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته که به دلیل مصروفیت‌های از قبل تنظیم شده، نتوانسته در این نشست شرکت کند.

زلمی رسول نیز در این نشست شرکت نکرده‌است. اما؛ صلاح‌الدین ربانی رهبر حرب جمعیت، محمد محقق، مسعود اندرابی و برخی دیگری از چهره‌های سیاسی از طریق آنلاین در این نشست شرکت خواهند کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا