آموزشافغانستانپناهندگان

دیدبان حقوق بشر: جایگزینی مکتب‌ها با مدارس مذهبی در افغانستان غیرقابل قبول است

هدر بار، مسؤول بخش زنان دیدبان حقوق بشر در پیوند به سخنان رزا اوتونبایوا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در افغانستان گفت که جایگزینی مکتب‌ها به مدارس دینی برای دختران و پسران افغان غیر قابل قبول است و کارشناسان بارها در این باره هشدار داده‌اند.

پیش از این، رزا اوتونبایوا، نماینده دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان در سخنرانی خود در جلسه‌ی شورای امنیت سازمان ملل گفت، آنان شواهدی را در دست دارند که طالبان به دختران در سنین مختلف اجازه اشتراک در مدارس دینی را میدهند.

او همچنان تاکید کرد که رجوع دختران به مدارس دینی افزایش یافته است.

خانم رزا در پاسخ به این که در مدارس افغانستان چی میگذرد، گفت که آنان نمیدانند در مدرسه‌های افغانستان چه جریان دارد، «هرچند که این وظیفه یوناما است.»

نماینده دبیرکل سازمان ملل در کابل همچنان گفت: «به درستی روشن نیست که در مدارس چه چیزی تدریس می‌شود و دختران در چی سن و سالی میتوانند درس بخوانند و یا این که علوم غیر دینی یا مدرن درس داده می‌شود یا خیر.»

به گفته‌ی خانم رزا، جامعه‌ی جهانی بر لزوم لغو محدودیت‌های تحصیلی دختران تمرکز کرده است، اما بدتر شدن کیفیت آموزش و دسترسی به آن، پسران را نیز متاثر کرده است.

در همین حال، منصور احمد، سخنگوی وزارت معارف به خبرگزاری اسوشیتد‌پرس گفته است که هیچ محدوده‌ی سنی برای اشتراک دختران در مدرسه‌ها وجود ندارد، منتها دختران باید متناسب به سن خود در صنف‌ها حضور پیدا کنند.

طبق گزارش اسوشیتد‌پرس ۲۰ هزار مدرسه‌ی دینی در افغانستان فعالیت دارد که ۱۳ هزار و پنصد مدرسه‌ی آن زیر نظارت امارت اسلامی قرار دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا