زندگیفن‌آوری

دانشمندان: خلق جنین انسان بدون اسپرم و تخمک ممکن است

 

دانشمندان از یک کشف تازه خبر داده و می‌گویند که خلق جنین انسان بدون اسپرم و تخمک ممکن است و این کار (تولید جنین مصنوعی شبیه انسان) را با استفاده از «سلول‌های بنیادی» انجام می‌دهند.

گاردین به نقل از پروفسور مَگدِلنا زرنیکا گوتس (Magdalena Zernicka-Goetz)، از دانشگاه کمبریج و موسسه فناوری کالیفرنیا، گزارش داده است که «ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های (بنیادی جنینی) مدل‌هایی شبیه جنین انسان خلق کنیم.»

پرفسور گوتس از نتایج این کشف تازه‌ی علمی روز چهارشنبه، چهاردهم جون در نشست سالانه انجمن بین المللی تحقیقات سلول‌های بنیادی در بوستون رونمایی کرد.

او خاطرنشان کرد که در حال حاضر مشخص نیست که آیا جنین‌های مدل پتانسیل ادامه بلوغ فراتر از مراحل اولیه رشد را دارند یا خیر، اما کارشناسان معتقدند که ممکن است در مطالعه بیماری‌ها، اختلالات ژنتیکی یا سقط مکرر کمک کند.

پروفسور رابین لاول-باج، رئیس آزمایشگاه زیست شناسی سلول‌های بنیادی و جنتیک تکوینی در موسسه فرانسیس کریک در مصاحبه‌ای با بی بی سی گفت: «کاری که شما می‌خواهید انجام دهید، الگوبرداری از توسعه اولیه انسانی است. بنابراین این ساختارهایی که تاکنون ساخته شده‌اند، به وضوح مدل‌های کاملی از توسعه انسانی نیستند، زیرا تا این حد پیش نمی‌روند.»

به گفته‌ی دانشمندان «تا به حال تنها توانسته ایم چنین فرآیندهایی را در مدل‌های حیوانی مانند موش مشاهده کنیم» و مشاهده‌ی جنین انسان بدون نیاز به اسپرم و تخمک یک پیشرفت فوق‌العاده است.

این کشف جنین را تا ۱۴ روز اول پس از شکل‌گیری ارتقا داده و اگر توسعه‌ی آن به نوعی که جنین به بلوغ دست یابد ممکن شود تغییرات شگرفی رونما خواهد شد.

 

دکمه بازگشت به بالا