هنر

باربی و ابتکار کاگردان

 

نویسنده: نجیب‌الله محمدی

باربی، فیلمی که شور و هیجان زیادی برانگیخت و رکوردهای زیادی را در عرصه‌ی سینما جابجا کرد. این فیلم از نظر فروش، موفقیت دور از انتظار داشت و با استقبال منتقدان عرصه‌ی سینما نیز همراه شد.

باربی فیلم کمدی فانتزی محصول سال ۲۰۲۳ به پرفروش‌ترین فیلم سال تبدیل شده و فروش نزدیک به یک‌ونیم میلیارد دالری را در عرض چند ماه تجربه کرده است. این فیلم با کارگردانی و نویسندگی گروتا گرویک به این موفقیت دست یافته و در حال حاضر به تنها فیلم در تاریخ سینما تبدیل شده که با گارگردانی یک زن چنین موفقیتی را تجربه کرده است.

ایده ساخت فیلم باربی از سال ۲۰۰۹ در شرکت متل (Mattel) که سازنده و طراح اصلی باربی (عروسک) در سراسر دنیا است وجود داشت، اما به دلایلی تهیه و ساخت فیلم تعویق افتاد تا اینکه در سال در سال ۲۰۱۴ شرکت سونی (Sony) حق پخش سینمایی این فیلم را به عهده گرفت، ولی این شرکت همچنان به دلیل تبدیل مداوم کارگردان موفق به تهیه فیلم نشد.

گرتا گرویک، کاگردان فیلم باربی

سرانجام در سال ۲۰۱۸ این پروژه به برادران وارنر (WB) سپرده شد که یک شرکت فیلم‌سازی بزرگ آمریکایی است. فیلم‌نامه‌نویسی و کاگردانی فیلم را گروتا گرویک، کارگردان مشهور به عهده گرفت و نقش باربی به مارگورابی که یک بازیگر موفق و شناخته شده است واگذار شد. رایان گاسلینک در برای بازی نقش کِن انتخاب شد.

سرانجام این فیلم به تاریخ ۲۱ جولای ۲۰۲۳ اکران شد و با فروش میلیاردی در عرض چند ماه، چندین رکورد ثبت شده در زمینه‌ی فروش فیلمها را جابجا کرد. باربی در حال حاضر به پر فروش‌ترین فیلم سینمایی جهان در سال ۲۰۲۳ تبدیل شده است.

نکته قابل ذکر این است که در فیلم باربی هزینه تبلیغ بیشتر از هزینه ساخت شده است. طوریکه هزینه ساخت شهرک رویایی باربی لند (Barbie Land) یکصدو چهل پنج ملیون دالر و هزینه تبلیغ پنج میلیون بیشتر از هزینه ساخت فیلم شده است.

فیلم سینمایی باربی داستان باربی است که در شهر باربی‌ها زندگی می‌کند اما تفاوت‌هایی با بقیه دوستانش دارد. باربی داستان، به دلیل اینکه بی نقص و کامل نیست از شهر باربی‌ها اخراج می‌شود و تصمیم می‌گیرد برای یافتن خوشبختی واقعی وارد دنیای انسان‌ها شود.

مارگو رابی و رایان گاسلینگ

منتقدان سایت هالیوود ریپورتر پس از اکران باربی در مورد آن دست‌کم چراغ سبز نشان داده و نوشتند که «گرویگ، کارگردانی است که به‌خاطر درام‌های زیرکانه و دقیق خود شناخته می‌شود. باربی به تضادهای جامعه جنسی ما اشاره می‌کند و خوش می‌درخشد.»

بخش هنر سایت بی‌بی‌سی حدود یک ماه پس از اکران باربی نوشت که «این فیلم فقط یک کمدی لایو اکشن واقعاً خنده‌دار و خون‌گرم نیست، بلکه پروژه‌ای پرشور و هنری است و آنقدر جسورانه، مبتکرانه و سیاسی است که مخاطب و منتقدان را راضی می‌کند.»

بررسی نقدهایی که بر فیلم باربی نوشته شده‌اند بیانگر موفقیت این فیلم در بازتاب مسایل اجتماعی-سیاسی در قالب کمدی انتزاعی است که از قابلیت‌های خاص گرتا گرویگ شمرده می‌شود.

مثلا سایت لس‌انجلس تایمز در مورد باربی و ذهن مبتکر کاگردان آن نوشته است که «باربیِ گرتا گرویگ، قطعه‌ای باشکوه و گاه بسیار هوشمندانه از نئورئالیسم ماتلی است. هرچه درباره‌ی باربی فکر می‌کنید (ازجمله فانتزی بودن، کمیک بودن، خنده‌دار بودن و طنزآمیزی خیره‌کننده) نشان از هوش انتقادی کارگردان آن دارد.»

 

دکمه بازگشت به بالا