افغانستانجهان

اسحاق دار: کسی حق ندارد به پاکستان بگوید که‌ چه سلاح‌ هسته‌ای می‌تواند داشته باشد

در حالی که گمان‌ می‌ورد صندوق بین‌المللی پول در ازای وام به پاکستان از این کشور خواسته است که موشک‌های دوربرد هسته‌ای‌اش را کنار بگذارد، اسحاق دار، وزیر مالیه پاکستان، گفته است که کسی حق ندارد به این کشور بگوید چه سلاح هسته‌ای با چه بردی می‌تواند داشته باشد.

اکسپرس تریبون روز جمعه، ۱۷ مارچ، گزارش داده است که اسحاق‌ دار می‌گوید پاکستان حق‌ دارد تا قدرت بازدارنده‌گی و دفاعی خود را داشته باشد.

با این حال، گفته می‌شود که بیانیه قاطعانه این‌ وزیر دولت پاکستان ممکن است به این بحث پایان دهد که آیا پاکستان در ازای برنامه صندوق بین‌المللی پول در نهایت بر سر زرادخانه‌های هسته‌ای خود معامله خواهد کرد یا خیر.

اسحاق دار گفته است: «هیچ‌کس چیزی را در مورد برنامه هسته‌ای یا موشکی پاکستان به خطر انداخته نمی‌تواند، به هیچ وجه.»

در همین حال، دفتر نخست‌وزیر پاکستان گفته است: «برنامه هسته‌ای و موشکی پاکستان یک سرمایه ملی است که دولت با جدیت از آن محافظت می‌کند.»

پیش از این برخی از مقام‌های پاکستانی در جلسات سری گفته‌اند که یکی از کشورهای غربی همواره از این‌ کشور می‌خواهد تا برنامه ساخت موشک‌های هسته‌ای دوربردش را متوقف‌ کند.

با این حال، گفته نشده است که کدام کشور غربی این درخواست را از اسلام‌آباد مطرح کرده است.

شاهین سوم، موشک هسته‌ای دوربرد پاکستان است که می‌تواند کلاهک‌های هسته‌ای را تا فاصله دو هزار و ۷۵۰ کیلومتری بردارد و می‌تواند سراسر هند و بخش‌هایی از خاورمیانه را پوشش دهد.

بحث معامله بر سر موشک‌های هسته‌ای پاکستان در ازای وام صندوق بین‌المللی پول اخیرا در میان کاربران صفحات اجتماعی پاکستان گرم شده است.

این در حالی است که پاکستان با مشکلات مالی شدید دست و‌ پنجه نرم‌ می‌کند و‌ مذاکرات این کشور برای دریافت وام از سوی صندوق‌ بین‌المللی پول تا کنون به نتیجه نرسیده است.

دکمه بازگشت به بالا