افغانستاننگاه‌ها

عفو بین‌الملل: کشورهای اروپایی با پناهنده‌گان اوکراینی و افغانستانی رفتار یک‌سان ندارند

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که اگرچه کشورهای اروپایی پناهنده‌گان اوکراینی را پذیرفته‌اند، اما رفتار مشابهی با کسانی که از افغانستان، سوریه و لیبیا فرار می‌کنند، ندارند.

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه، ۸ حمل، در گزارش سالانه جهانی خود برای سال ۲۰۲۲ با عنوان «وضعیت حقوق بشر در جهان» گفته است که معیارهای دوگانه در مورد نقض حقوق بشر که در سرتاسر جهان رخ می‌دهد، به مصونیت از مجازات و بی‌ثباتی دامن می‌زند.

این سازمان افزوده است که محکومیت جهانی حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، «استندردهای دوگانه» اتخاذ‌شده توسط غرب را در رابطه با نقض حقوق بشر در کل جهان برجسته می‌کند.

آگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، گفته است: «واکنش قوی غرب به تجاوز روسیه به اوکراین در تضاد شدید با شکست شرم‌آور آن در رسیده‌گی به تخلفات فاحشی است که توسط برخی از متحدان غرب مانند اسراییل، عربستان سعودی و مصر انجام می‌شود.»

در گزارش آمده است که بسیاری از کشورها پس از تهاجم، مسکو را تحریم کردند و مرزهای خود را به روی پناه‌جویان اوکراینی باز کردند، در حالی که دادگاه کیفری بین‌المللی تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی احتمالی در اوکراین آغاز کرد.

این در حالی است که با آغاز درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین در سال گذشته میلادی، سیل عظیمی از اوکراینی‌ها مسیر اروپا را در پیش گرفتند.

بسیاری‌ به این عقیده‌اند که آغاز درگیری دو کشور سبب شد تا کشورهای جهان روی وضعیت افغانستان کمتر توجه کنند.

دکمه بازگشت به بالا