افغانستانجهان

کنفرانس امنیتی هرات بر آینده افغانستان متمرکز است

یازدهمین کنفرانس امنیتی هرات با حضور پژوهشگران، خبرنگاران، فعالان حقوق زنان، استادان دانشگاه و شخصیت‌های برجسته سیاسی دولت قبل، روز دوشنبه در پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

برگزارکنندگان این کنفرانس زنانی هستند که در تضمین موفقیت آن پیش قدم هستند. در روز اول این مراسم، چند تن از شخصیت های برجسته سیاسی دولت قبلی افغانستان، از جمله رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی و داکتر سپنتا، وزیر خارجه پیشین افغانستان، سخنرانی کردند و از این موضوع قدردانی کردند. تلاش های بی وقفه زنان افغان در کشور.

رحمت الله نبیل در این کنفرانس اظهار داشت که بحران کنونی افغانستان با اجماع منطقه ای قابل حل است. با این حال، او تأکید کرد که دیدگاه‌های متفاوتی در مورد افغانستان وجود دارد، برخی آن را سیاه‌چاله می‌دانند و برخی دیگر آن را یک فرصت می‌دانند. با این وجود، مسیر بازگشت افغانستان به مردمش مستلزم آشتی دادن این دیدگاه های متفاوت است.

داکتر سپنتا در جریان سخنرانی خود در این کنفرانس، مبارزه بی امان زنان در افغانستان را برجسته کرد و گفت: «مبارزه پر جنب و جوش زنان برای آزادی و حقوق بشر، به عنوان باشکوه ترین نماد مبارزه مردم ما برای آزادی، عدالت و عدالت است. دموکراسی.»

کنفرانس امنیتی هرات که سالانه توسط انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان برگزار می شود، محققان، سیاست گذاران، روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و نویسندگان را گرد هم می آورد.

در اولین روز این کنفرانس، یکی از پانل ها تحت عنوان “آپارتاید جنسیتی: از گفتمان تا راه حل های موثر”، تبعیض جنسیتی در افغانستان و پیامدهای آن را مورد بحث قرار داد. شرکت کنندگان در مورد تشدید نابرابری ها، به ویژه نابرابری های مبتنی بر جنسیت هشدار دادند.

بشرا گوهر که در پانل آپارتاید جنسیتی صحبت می کرد، شجاعت زنان افغان را ستود و افزود: «این زنان افغان در حال حاضر در برابر اشغال طالبان در داخل و خارج از افغانستان مقاومت می کنند. بنابراین، ما باید به شجاعت آنها اعتراف کنیم زیرا آنها فقط برای حقوق خود مبارزه نمی کنند. آنها برای حقوق زنان در منطقه و فراتر از آن مبارزه می کنند.»

به گفته او، اگر جهان واقعاً به ممنوعیت زنان توسط طالبان اهمیت می دهد، سازمان ملل متحد و جامعه جهانی باید وضعیت اضطراری را اعلام کنند.

به گفته محمد مرادیان، رئیس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان، این کنفرانس در درجه اول بر آینده افغانستان متمرکز است و حداقل 50 نفر از بیست کشور مختلف برای گفتگو در مورد مسائل مربوط به افغانستان حضور خواهند داشت.

دکمه بازگشت به بالا