جهانحقوق بشرعکسویدئو

اسرائیل بیشتر از خبرنگارانی که در جنگ جهانی دوم جان خود را از دست دادند، اعضای مطبوعات را کشت

73 کارگر مطبوعاتی در طول 55 روز در حملات اسرائیل جان خود را از دست دادند، اسرائیلی که سعی داشت جنایات جنگی خود را در نوار غزه به جهانیان اعلام کند و از هدف قرار دادن خبرنگارانی که طبق قوانین بین المللی مصونیت دارند دریغ نکرد.

سرانجام منتصر الصواف فیلمبردار AA که در بمباران 18 نوامبر مادر، پدر و بسیاری از بستگان خود را از دست داد و خود مجروح شد نیز در حمله اسرائیل در 1 دسامبر جان خود را از دست داد.

در طول 6 سال در جنگ جهانی دوم 69 روزنامه نگار جان خود را از دست دادند، جنگی که جان ده ها میلیون نفر را گرفت و به عنوان خونین ترین جنگی که دنیای مدرن شاهد آن بوده شناخته شد.

تعداد خبرنگاران کشته شده در حملات نیروهای اسرائیلی به نوار غزه در حدود دو ماه از تعداد خبرنگاران کشته شده در طول جنگ جهانی دوم (1939-1945) که منجر به کشته شدن ده ها میلیون نفر شد، بیشتر شد. به عنوان خونین ترین جنگ تاریخ معاصر شناخته می شود.

ارتش اسرائیل از 7 اکتبر به حملات غیرنظامیان و همچنین اعضای مطبوعات و خانواده های آنها به نوار غزه ادامه می دهد. هدف قرار دادن عمدی روزنامه نگاران و غیرنظامیان طبق قوانین بین المللی بشردوستانه جنایت جنگی تلقی می شود.

گزارشگران بدون مرز (RSF) در بیانیه خود در 1 نوامبر اعلام کرد که از دادگاه کیفری بین المللی (ICC) درخواست کرده است تا جنایات جنگی انجام شده علیه روزنامه نگاران در جریان خشونت های اسرائیل در فلسطین را بررسی کند.

از سوی دیگر، نیروهای اسرائیلی در نخستین روزهای این حملات به خبرگزاری های بین المللی بیانیه ای دادند و اعلام کردند که نمی توانند امنیت خبرنگاران فعال در نوار غزه را تضمین کنند. علاوه بر این، ارتش اسرائیل در نامه ای که در 26 اکتبر به مطبوعات ارسال کرد، اخبار مربوط به غزه را سانسور کرد.

– هر روز حداقل یک نفر از خبرنگاران کشته می شد

به گزارش دفتر رسانه ای غزه، 73 کارگر مطبوعاتی در طول 55 روز در حملات اسرائیل جان خود را از دست دادند، اسرائیلی که تلاش می کند جنایات جنگی و حملات نسل کشی خود را در نوار غزه به جهانیان اعلام کند و از هدف قرار دادن روزنامه نگاران دارای مصونیت دریغ نمی کند. تحت قوانین بین المللی بر این اساس هر روز حداقل یک نفر از خبرنگاران در فلسطین و لبنان توسط اسرائیل کشته می شد.

تعداد اعضای رسانه های کشته شده توسط نیروهای اسرائیلی در نوار غزه در حدود دو ماه از تعداد خبرنگاران کشته شده در جنگ جهانی دوم (1939-1945)، جنگ ویتنام (1955-1975) و جنگ کره (1950-1953) بیشتر شد. .

به گزارش Freedom Forum، یک بنیاد مستقر در واشنگتن که از آزادی مطبوعات حمایت می کند، در طول 6 سال جنگ جهانی دوم 69 روزنامه نگار جان خود را از دست دادند که منجر به کشته شدن ده ها میلیون نفر شد و به عنوان خونین ترین جنگ جهان مدرن شناخته می شود. در جریان اشغال ویتنام توسط آمریکا که تقریباً 20 سال ادامه داشت، 63 نفر از خبرنگاران جان خود را از دست دادند و در جنگ کره که 3 سال به طول انجامید، 17 نفر از خبرنگاران جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ) که مقر آن در نیویورک است، در جریان جنگ روسیه و اوکراین که از فوریه 2022 آغاز شده و نزدیک به دو سال است که ادامه دارد، تاکنون 17 روزنامه نگار جان خود را از دست داده اند.

– اسرائیل روزنامه نگاران و خانواده های آنها را با حملات عمدی هدف قرار می دهد

اسرائیل همچنین زمانی که در 7 اکتبر حملات خود را به نوار غزه و لبنان آغاز کرد، به هدف قرار دادن خبرنگاران روی آورد. خبرنگاران همچنین با حوادثی مانند دستگیری، سانسور و قتل اعضای خانواده توسط اسرائیل مواجه شدند.

در جریان این حملات، خانه عکاس خبرگزاری آناتولی (AA) علی کدالله در غزه در 13 اکتبر هدف بمب گذاری قرار گرفت. حداقل 8 نفر از اعضای خانواده کادالله از جمله پدر و خواهر و برادرش در این حمله جان باختند.

بعداً در 13 اکتبر در حمله نظامیان اسرائیلی به خبرنگاران در جنوب لبنان، عصام عبدالله تصویربردار خبرگزاری رویترز جان خود را از دست داد و 6 تن از اصحاب رسانه مجروح شدند. گزارشگران بدون مرز (RSF) در تحقیقات خود در مورد این حادثه اعلام کرد که روزنامه نگاران علیرغم وجود علائم “مطبوعات” به وضوح روی آنها هدف قرار گرفتند.

در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه در 23 اکتبر، همسر، پسر، دختر و نوه 18 ماهه وائل الدحده، خبرنگار تلویزیون الجزیره و 8 نفر از اعضای خانواده وی جان خود را از دست دادند.

در بمباران شهر خان یونس در 1 نوامبر، گزارشگر تلویزیون فلسطینی محمد ابوحطاب و 11 نفر از اعضای خانواده اش جان خود را از دست دادند.

محمد العلول، فیلمبردار AA، 4 فرزند و 3 خواهر و برادر خود را در حملات اسرائیل در 5 نوامبر از دست داد.

بعداً در 21 نوامبر، خبرنگار فرح عمر و ربیح المماری تصویربردار در حمله هوایی اسرائیل به خبرنگاران شبکه المیادین که تحولات مرزی نزدیک شهر طیر حرفه در جنوب لبنان را دنبال می کردند، جان خود را از دست دادند.

روزنامه نگاران زن علا طاهر الحسنات و آیت حدوره که خانه هایشان در همان روز در اردوگاه آوارگان البریج در بخش های مرکزی غزه و منطقه بیت لاهیه در شمال هدف قرار گرفت، در این بمباران جان خود را از دست دادند. حدورا درست قبل از مرگش با شبکه تلویزیونی «القد» که خبرنگار آن بود تماس تصویری برقرار کرد و گفت: «شاید این آخرین ویدیو باشد».

دکمه بازگشت به بالا