افغانستان

کمیسون حقوق بشر وضعیت مهاجران افغانستان را در ایران «نگران کننده» توصیف کرد

کمیسون مستقل حقوق بشر افغانستان از وضعیت حقوق بشری مهاجران افغانستان در ایران ابراز نگرانی کرده از نهاد‌های حقوق بشری خواسته تا در برابر حقوق مهاجران به ویژه «مهاجران زجردیده» افغانستان پاسخگو باشند.

این کمیسون روز شنبه، سی‌ام ثور با نشر اعلامیه‌ای پالیسی مسوولان ایران نسبت به مهاجران افغانستان را مبیین نقض حقوق بشر خوانده است.

در اعلامیه آمده است محدودیت‌های بیشتری بر مهاجران در ایران به ویژه در شهر اصفهان وضع و اجرا میشود که بر اساس آن مهاجران افغان تنها در کار‌های شاقه اجازه کار را خواهند داشت.

از سوی‌هم کمیسون حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل خواسته تا برای بهبود وضعیت حقوق مهاجران افغانستان در ایران اقدامات عاجل و جدی را انجام دهند.

بر اساس گزارش‌های از قبل منتشر شده، برخی مقامات ایران از شهروندان این کشور خواسته بود تا اتباع خارجی از جمله شهروندان افغانستان را فقط در کار‌های شاقه بگمارند.

همچنین در بخش از این اعلامیه خطاب به گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر در افغانستان و ایران گفته شده تا در مورد حقوق مهاجران افغانستان در ایران برنامه‌ها و رویکرد‌های هم‌آهنگ و کارا را روی دست بگیرند.

این درحالی است که روز گذشته امیر عبدالهیان، وزیر خارجه‌ی ایران در گفتگو تیلفونی با آنتونیو گوترش، دبیر سازمان ملل متحد به منظور مدیریت و توجه به وضعیت مهاجران افغانستان خواهان حمایت‌های بین المللی شده است.

او افزوده که در ایران بیش از پنج میلیون پناهجوی افغانستان زندگی می کند.

پیش از این نیز مهاجران زیادی از خشونت، آزار اذیت، اخراج اجباری، کار‌های شاقه و رفتار تبعیض‌آمیز نسبت به مهاجران افغانستان در ایران شکایت کرده بودند.

دکمه بازگشت به بالا