آموزشافغانستان

یتیم خانه علاءالدین پس از بازگشت طالبان به مدرسه دینی تبدیل شد

یتیم خانه علاءالدین، بخشی از مؤسسه مسکن دولتی که عمدتاً برای اسکان دختران و کودکان یتیم طراحی شده است، پس از ظهور مجدد طالبان به یک مدرسه مذهبی تبدیل شده است.

سلما همچنین به خامه پرس گفت که پس از تعطیلی مدارس و به ویژه ممنوعیت تحصیل دختران، تنها محور آموزش برای دختران یتیم خانه، علوم دینی بوده است.

قبل از اینکه اداره طالبان کنترل را به دست بگیرد، این مؤسسه به دختران علوم مدرن و موضوعات درسی مکتب را آموزش می داد. دوره های تقویتی ارائه شد و دختران برای کنکور دانشگاه کنکور آماده شدند. اما تحولات اخیر حتی برنامه های این مرکز را مختل کرده است.

به گفته سلما، «پیش از آمدن طالبان، دوره های منظم مکتب و کلاس های تقویتی برگزار می شد. اما در این دو سال گذشته فقط علوم دینی است و توسط وزارت فضیلت و معاونت تدریس می شود.»

سلما در حالی که تعداد دقیق دخترانی را که یتیم خانه علاءالدین را ترک کرده‌اند مشخص نمی‌کند، اما تاکید می‌کند که برخی از دختران، از جمله خودش، به دلیل عدم آموزش و توجه، آنجا را ترک کرده‌اند.

او می افزاید: «چند دختر رفتند و ازدواج کردند. آینده من نامشخص بود، بنابراین برای ادامه تحصیل ترک کردم.»

علیرغم حاکمیت مجدد دولت طالبان که منجر به محدودیت در زمینه تحصیل و فرصت های شغلی برای زنان و دختران در افغانستان می شود، دختران یتیم در پرورشگاه علاءالدین ابراز عدم اطمینان و مشکل در بیان آینده خود می کنند.

تلاش کردیم با سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی در این مورد صحبت کنیم اما موفق نشدیم.

تحت نظارت وزارت کار و امور اجتماعی، پرورشگاه ها از تحصیل دختران تا کلاس دوازدهم در دوران جمهوری حمایت می کردند و بورسیه های تحصیلی و فرصت های شغلی خارجی را ارائه می دادند. با این حال، دختران در یتیم خانه علاءالدین اکنون فقط می توانند به تحصیلات دینی ادامه دهند و با قوانین سختگیرانه ای روبرو شوند که به آنها اجازه استفاده از تلفن یا حتی انتخاب لباس اختیاری را نمی دهد.

دکمه بازگشت به بالا