جهان

توصیف پاپ از چچنی ها و بوریات ها به عنوان “بی رحم ترین” واکنش روسیه را برانگیخت

رهبر معنوی کاتولیک ها و پاپ فرانسیس رئیس جمهور واتیکان در مصاحبه ای ضمن ارزیابی درباره جنگ روسیه و اوکراین، چچنی ها و بوریات ها را “بی رحمانه ترین” توصیف کرد که واکنش روسیه را در پی داشت.

اظهارات آپا در مورد چچن ها و بوریات ها هنگام ارزیابی جنگ روسیه و اوکراین در مصاحبه ای که در 28 نوامبر در نشریه یسوعی “آمریکا” در ایالات متحده منتشر شد، منجر به تیرگی روابط روسیه و واتیکان شد. پاپ در این مصاحبه با تعریف مردم اوکراین به عنوان «مردم شهید» گفت: «اگر شهدا هستند، کسانی هم هستند که آنها را به شهادت رساندند.

وقتی درباره اوکراین صحبت می‌کنم، از جنایات صحبت می‌کنم، زیرا اطلاعات زیادی درباره سرکوبگران نیروهای ورودی دارم.
به طور کلی، ظالم ترین مردم ممکن است کسانی باشند که اهل روسیه نیستند، بلکه از سنت روسی هستند، مانند چچنی ها، بوریات ها و امثال آن، البته دولت مهاجم روسیه.»

واکنش معکوس روسیه و قدیروف به پاپ

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به پاپ فرانسیس واکنش نشان داد و گفت: «این دیگر ضد روسیه نیست، تحریفی است که نمی‌دانم در چه سطحی است.

اگر به خاطر داشته باشید، در دهه 1990 و اوایل دهه 2000 به ما برعکس می گفتند که “روس ها و اسلاوها به مردم قفقاز سرکوب می کنند”. اکنون می گویند مردم قفقاز دارند روس ها را آزار می دهند».

رمضان قدیروف، رئیس جمهوری چچن فدراسیون روسیه در حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی گفت: مایه شرمساری است که یک روحانی مشهور جهان نگرش مسلمانان را نسبت به دشمن نداند.

بله، ما در حفظ وطن، دین و مردم خود کوشایم. ما از دشمن می خواهیم که تسلیم شود و برای دفاع از شهروندان خود بایستد.

آیا این آزار و اذیت است؟» قدیروف با بیان اینکه چچنی های مبارز مذهبی هستند، حتی یک معتاد به الکل یا مواد مخدر در بین آنها وجود ندارد و خاطرنشان کرد که پاپ قربانی تبلیغات رسانه های خارجی است.

در همین حال، در اخبار مستقر در روسیه در مطبوعات ایتالیا آمده است که الکساندر آودیف سفیر روسیه در واتیکان نیز “خشم” مسکو را در مورد سخنان پاپ منتقل کرده است.

دکمه بازگشت به بالا