افغانستانحقوق بشر

نگرانی عمیق یوناما از بازداشت زنان به اتهام بی‌حجابی؛ مجاهد: این نگرانی بی‌جا است

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از بازداشت خودسرانه‌ی زنان و دختران توسط امارت اسلامی به اتهام عدم رعایت حجاب عمیقا ابراز نگرانی کرده است.
یوناما به‌روز پنج‌شنبه، ۲۱ جدی با نشر بیانیه‌ی گفته است که از اول جنوری در کابل و ولایت دایکندی مجموعه‌ی از کارزار تنفیذ احکام حجاب توسط امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی را ثبت کرده است.
در بیانیه‌ی یوناما آمده است که در کابل به شمار زیادی از زنان و دختران هشدار داده شده و یا بازداشت شده‌اند.
دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان همچنین گفته که در شهر نیلی، مرکز ولایت دایکندی نیز زنان و دختران بازداشت شده‌اند.
در بیانیه به نقل از رزا اوتنبایوا، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل و رییس هیأت معاونت این سازمان در افغانستان گفته است که «اقدامات اجباری شامل خشونت فیزیکی برای زنان و دختران افغان تحقیرکننده و خطرناک است».
او گفته است: «توقیف‌ها بدنامی بزرگی را به همراه دارد که زنان افغان را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.»
رییس هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان گفته است که توقیف زنان اعتماد عمومی را همچنان از بین می‌برد.
یوناما در ادامه افزوده از این موضوع هراس دارد که سرکوب فعلی، زنان را به‌دلیل ترس از بازداشت‌های خودسرانه به انزوای بیشتر سوق دهد و محیطی مساعد برای اجرای اقدامات سرکوبگرانه برای مردان در خانه ایجاد کند.
دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یادآوری کرده که این موضوعات را مستقیما با مقام‌های حاکم، از جمله وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی مطرح کرده و خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان شده است.
با این همه یوناما در بیانیه‌ی خود گفته است که برای اطمینان از آزادی افراد بازداشت‌شده، «یک محرم یا سرپرست مرد، ملزم به امضای نامه‌ای است که ضمانت اجرای آینده را تضمین می‌کند وگرنه مجازات می‌شود».
دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل گفته است که ادعاهای درخواست پول در ازای آزادی زنان را نیز بررسی می‌کند.
در همین حال امارت اسلامی نگرانی یوناما درباره‌ی بازداشت زنان و دختران جوان به‌ اتهام «بدحجابی» را «بی‌جا» و نادرست خوانده است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به این نگرانی در ایکس نوشته است: «خانم‌های افغان خودشان حجاب را مراعات می‌کنند و نیاز به اعمال فشار ندارند و امر به معروف هم باکسی برخورد نکرده است.»
او همچنان گزارش‌های نشرشده مبنی بر بازداشت زنان و دختران جوان را پروپاگاند خوانده است.
این در حالی است که امارت اسلامی پیش ازاین تائید کرده بود که گروهی از زنان که دنبال ترویج «بی‌حجابی» بودند، تنبیه شده‌اند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفته است که این زنان برای ساعاتی در حضور خانواده‌های‌شان در حوزه‌های امنیتی تحت توقیف بوده و دوباره آزاد شده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا