افغانستانزندگینگاه‌ها

آزادی سه خبرنگار هزاره تبار از بند طالبان؛ از تبرئه در دادگاه تا گذاشتن وثیقه های سنگین

نهادهای بین المللی و ملی حامی خبرنگاران دیروز از آزادی سه خبرنگار شیعه و هزاره تبار افغانستان از بند طالبان خبر دادند.

شام دیروز سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که مرتضی بهبودی، خبرنگار هزاره تبار فرانسوی، پس از تحمل 284 روز زندان، از سوی طالبان آزاد شده است.

عصر دیروز نیز مرکز خبرنگاران افغانستان خبر داد که سیف الله رضایی و مجتبی قاسمی، دو خبرنگار شبکه «رادیو نسیم» در ولایت دایکندی در مرکز افغانستان، از زندان استخبارات طالبان آزاد شده است.

این دو گزارشگر محلی در حالی آزاد شده است که سلطانعلی جوادی، مدیر مسئول شبکه «رادیو نسیم» همچنان در بند طالبان است و این گروه هنوز حاضر به آزادی او نشده است.

هرسه نفر این خبرنگاران، از شیعیان و هزاره های افغانستان هستند و به دلیل کار خبرنگاری از سوی استخبارات طالبان در کابل، پایتخت، و ولایت دایکندی، بازداشت شده بودند.

آزادی این سه خبرنگار با استقبال نهادهای ملی و بین المللی حامی خبرنگاران مواجه شده است، اما آنان تأکید کردهاند که بازداشت های «خودسرانه» خبرنگاران باید فورا از سوی طالبان متوقف شود و سایر فعالان فرهنگی و مدنی زندانی نیز آزاد شوند.

«مرتضی بهبودی چگونه آزاد شد؟»

مرتضی بهبودی، خبرنگار هزاره تبار فرانسوی، در 17 ماه جدی سال گذشته خورشیدی هنگامی که می خواست اعتبارنامه خبرنگاری خود را از وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان دریافت کند، از سوی استخبارات این گروه بازداشت و زندانی شد.

بر اساس اعلامیه سازمان گزارشگران بدون مرز، طالبان به این خبرنگار اتهامات «جاسوسی»، «حمایت غیرقانونی از خارجی ها» و «کمک به افراد برای عبور از مرزها به کشورهای دیگر» را وارد کرده بود.

گزارشگران بدون مرز نوشته است که دیروز یک «دادگاه جنایی» طالبان آقای بهبودی را از تمامی این اتهامات برائت داد و حکم آزادی او را صادر کرد.

این نهاد بین المللی نوشته است که در بیش از 9 ماه گذشته به شدت از پرونده او در برابر مقامات طالبان دفاع کرده است.

هنوز روشن نیست که آیا آقای بهبودی در دادگاه های طالبان از حق داشتن وکیل مدافع برخوردار بوده است یا خیر.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که به زودی در مورد پشت صحنه آزادی این خبرنگار جزئیات بیشتری منتشر خواهد کرد.

مرتضی بهبودی در سال 1994 در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک افغانستان در یک خانواده هزاره و شیعه به دنیا آمده است.

در سال 1996 میلادی، زمانی که گروه طالبان برای اولین بار بر افغانستان مسلط شدند، خانواده مرتضی برای نجات از «انتقامجویی» گروه طالبان، همراه با فرزند دو ساله خود به ایران مهاجر شدند.

مرتضی در سال 2012 میلادی به افغانستان بازگشت و تحصیلات خود را در رشته «حقوق و علوم سیاسی» دانشگاه کابل، ادامه داد و همزمان فعالیت خود را به عنوان خبرنگار در رسانه‌های مختلف آغاز کرد و نخستین روزنامه اقتصادی افغانستان بنام «بازار» را تأسیس کرد.

مرتضی بهبودی در سال 2015 میلادی پس از نشر یک گزارش تحقیقی در مورد «تجارت مواد مخدر» از سوی گروه طالبان تهدید شد و مجبور شد افغانستان را ترک کند و سر انجام در فرانسه پناهنده شد.

«آزادی به قید وثیقه»

دو خبرنگار دیگر شیعه و هزاره افغانستان دیروز از سوی گروه طالبان با گذاشتن وثیقه های سنگین و پس از ده روز آزاد شدند.

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که استخبارات طالبان در ولایت دایکندی، سیف الله رضایی و مجبتی قاسمی، دو خبرنگار شبکه «رادیو نسیم» را «با سپردن ضمانت» آزاد کرده است، اما سلطانعلی جوادی، مدیر مسئول این رسانه، همچنان در بند این گروه است.

بر اساس گزارش این نهاد، طالبان به این خبرنگاران اتهامات «همکاری با رسانه های بیرون و تبلیغات علیه نظام» را وارد کرده اند و گفته اند که باید محاکمه شوند.

این خبرنگاران برای دومین بار از سوی طالبان در 15 میزان بازداشت و زندانی شده بودند و تلفن های همراه و تجهیزات رسانه آنان از سوی این گروه ضبط شده است.

اولین بار در پنجم میزان استخبارات طالبان به دفتر شبکه رادیو نسیم در دایکندی هجوم بردند و این سه نفر را بازداشت کردند، اما پس از پنج ساعت دوباره آزاد کردند.

طالبان تلفن های همراه این خبرنگاران و شماری از تجهیزات شبکه رادیو نسیم را نیز ضبط کرده اند و هنوز بازنگردانده اند و به این رسانه اجازه فعالیت نیز نداده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان می گوید که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، از پنج رسانه خصوصی فعال در دایکندی، تنها یک رسانه به فعالیت خود ادامه می دهد و تجهیزات سه تا از این رسانه از سوی طالبان به «بهانه دولتی بودن» ضبط شده است.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، بارها خبرنگاران این کشور را بازداشت و بر دفاتر رسانه ها در شهرها و ولایات این کشور هجوم برده اند.

نهادهای حامی خبرنگاران بازداشت «خودسرانه» خبرنگاران را نقض قانون رسانه های همگانی افغانستان می دانند و از این گروه می خواهند که این قانون را رعایت کنند.

دکمه بازگشت به بالا