جهانفن‌آوری

دانشمندان در یک طرح آزمایشگاهی ۹۹درصد سلول‌های سرطانی را نابود کردند

محققان آمریکایی در مراحل اولیه تحقیقاتشان درباره تکنیک «مولکول‌های ارتعاشی» موفق شدند ۹۹ درصد از سلول‌های «ملانوما» که نوعی از سرطان پوست است را در یک طرح آزمایشگاهی از بین ببرند.

طبق گزارش یورونیوز، در این روش به‌منظور مقابله با سلول‌های سرطانی، با استفاده از نور مادون قرمز، ارتعاش در مولکول‌ها ایجاد شده است.

سیسرون آیالااورزکو، محقق دانشگاه رایس در ایالات متحده و نویسنده اصلی این تحقیق در گفتگو با یورونیوز تصریح کرده که «ارتعاش نور نزدیک به مادون قرمز هر چیزی که توسط مولکول احاطه شده است، مانند سلول‌های سرطانی را نابود می‌کند.»

به گفته‌ی او، هر بار که نور به مولکول برخورد می‌کند، آن مولکول دچار انبساط و انقباض شدید می‌شود به نوعی که «در یک ثانیه، مولکول یک تریلیون بار نوسان یا ارتعاش را تجربه می‌کند.»

این عکس العمل آنقدر سریع است که طبق توضیحات این دانشمند، «نیروهای مکانیکی اطراف مولکول به دلیل آن ارتعاش، ساختارهای بیولوژیکی را از هم می‌پاشد.»

به گفته کارشناسان، تحقیقات در مراحل اولیه -که ۹۹ درصد از سلول های ملانوما را در آزمایشگاه ریشه کن کردند -می‌تواند گزینه‌های درمانی جدیدی برای سرطان ارائه کند.

تحقیقات نشان داده است که روش تحریک مولکول‌ها، سلول‌های ملانوم آسیب‌پذیر ساخته و نهایتا این پدیده باعث پاره شدن غشای سلول‌های سرطانی می‌شود.

سیسرون آیالااورزکو، محقق دانشگاه رایس تاکنون محققان روش «جک چکش مولکولی» را در آزمایشگاه و روی موش هاانجام داده و موثر یافته‌اند، اما هدف این روش به گزینه‌های درمانی انسانی است که به باور او استفاده از آن به روی انسان زمان زیادی را دربرخواهد گرفت تا به موفقیت نایل شود.

این مطالعه امکان استفاده از نور مادون قرمز را برای تحریک مولکول‌های خاص برای ارتعاش و کشتن سلول‌ها افزایش می‌دهد، فرآیندی که بعید است در برابر آن مقاومت ایجاد کنند.

دانشمندان دانشگاه رایس قبلاً از مولکول‌های فعال شده با نور برای از بین بردن باکتری‌ها، سلول‌های سرطانی و قارچ‌ها استفاده کرده بودند و برای این کار به جای اشعه ماوراء بنفش نور مرئی استفاده می‌کردند.

 

دکمه بازگشت به بالا