اقتصاد

نمایشگاه یک‌روزه برای دوصد زن متشبث در کابل برگزار شد

نمایشگاه ملی زنان متشبث برای یک روز در کابل برگزار شد. در این نمایشگاه حدود دوصد تن از زنان متشبث، تجارت‌پیشه، صاحب تجارت‌های کوچک و صنایع‌دستی از سراسر کشور شرکت کردند.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع زنان می‌گویند که بانوان متشبث تولیدات‌شان را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند.

از سویی هم، نبود مکان مناسب و مشکلات اقتصادی از چالش‌های زنان متشبث خوانده شده است.

به گفته مسوولان، در حال حاضر برای حدود هفت‌هزار زن مجوز فعالیت اقتصادی داده شده است و صدها زن هم عملاً کاروبار تجارتی دارند.

سلیمه یوسفزی، رییس اتاق زنان تجارت‌پیشه و متشبث، در این مورد می‌گوید: «خانم‌ها را از ۳۴ ولایت افغانستان این‌جا دعوت کردیم تا بتوانیم به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنیم.»

در همین حال، مسوولان وزارت اقتصاد هم‌چنان می‌پذیرند که کشور نیاز به مشارکت اقتصادی دارد و این وزارت تلاش می‌کند تا زمینه فعالیت‌های اقتصادی بیش‌تر را برای زنان فراهم کند.

عبداللطیف نظری، معین وزارت اقتصاد، گفته است: «بانوان تجارت‌پیشه می‌توانند در توسعه و رشد اقتصادی کشور نقش داشته باشند و تلاش هم این است که با حفظ ارزش‌های اسلامی زمینه فعالیت بانوان فراهم شود.»

با این حال، زنان کارآفرین در این نمایشگاه از نبود بازار فروش محصولات شان شکایت دارند و می‌گویند که دولت باید از تولیدات داخلی حمایت گسترده کند.

زهره کوهستانی، تجارت‌پیشه، در این مورد گفت: «فروشات نسبت به سابق بسیار کم است به خاطریکه در گذشته نمایشگاه‌ها که دایر می‌شد مردم زیاد می‌آمدند و اقتصاد مردم هم خوب بود ولی فعلاً شرایط سخت شده است.»

مدینه اعتماد، یکی دیگر از تجارت‌پیشه‌ها، با ابراز امیدواری گفت: «ما امید داریم که در سال آینده امکانات بهتر برای ما مهیا شود.»

به گفته اتاق تجارت و صنایع زنان، فعلاً بانوان در هفت بخش که شامل تولید مواد غذایی، صنایع‌دستی، خدمات اجتماعی، زراعت، مالداری، صحت و معارف می‌باشد، سرگرم کار اند..

دکمه بازگشت به بالا