پناهندگانجهانحقوق بشر

وزیر خارجه‌ی ایران خواهان توجه سازمان ملل به میلیون‌ها «آواره‌‌ افغانستانی» شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران مهاجران افغانستان را «چالش جدی» در برابر منابع عمومی ایران از جمله بهداشت، و آموزش خوانده و خواهان توجه سازمان ملل به وضعیت میلیون‌ها مهاجر «آوره افغانستانی» شده است.

وزیر خارجه‌ی ایران روزچهارشنبه، بیست‌ودوم قوس در حاشیه‌ی نشست «مجمع جهانی پناهندگان» در گفتگو با خبرنگاران بر برگشت مهاجران افغانستان به کشور شان تاکید کرد.

بر اساس گزارش‌ها او با اشاره به اینکه «مساله آوارگان افغان بدون بازگشت آنها به وطن خود حل نمی شود» تاکید کرده که این کشور مانند گذشته نمی تواند مانند برای مهاجران افغانستان که بیشتر آنها در تلاش رفتن به اروپا هستند، خدمات ارایه کند.

وزیر خارجه‌ی ایران تاکید کرده که «سازمان ملل و کمیساریای عالی پندگان هم به وظایف خودش در قبال رسیدگی به وضعیت رفاهی، آموزش و معیشتی پناهندگان به ویژه بیش از پنج میلیون آوره افغانستانی موجود در ایران توجه کند».

گفتنی است که نشست سه روزه «مجمع جهانی پناهندگان» به میزبانی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در شهر جینوا سویس آغاز شده است.

همچنین او با ابراز امیدواری از نتایج عملی این جلسه افزوده است که مساله « آوره گان افغان» بدون بازگشت آنها به وطن خود حل نمی شود.

این در حالی است که در ماه‌‌های گذشته روند اخراج مهاجران افغانستان از ایران و پاکستان افزایش یافته است.

پیش از این نیز مقامات ایرانی بر اخراج مهاجران افغانستان از ایران تاکید کرده‌اند که بر اساس گزارش‌ها هیت امارت اسلامی از عملی شدن این اقدام ایران فرصت خواسته‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا