افغانستان

انستیتوت صلح امریکا: طالبان از استدلال‌های مذهبی برای توجیه اقتدار خود استفاده می‌کنند

انستیتوت صلح امریکا گفته است که طالبان از استدلال‌های مذهبی برای توجیه اقتدار استفاده می‌کنند و فرمان‌های اخیر این گروه در مورد زنان افغان به‌شدت به این کشور از نظر اجتماعی و اقتصادی آسیب می‌زند.

انستیتوت صلح امریکا روز سه‌شنبه، ۱۵ حمل، در گزارشی گفته است که به حاشیه راندن نیمی از جمعیت، بر معضل بشردوستانه که کمک‌کننده‌گان و آژانس‌های بین‌المللی با آن روبه‌رو هستند، می‌افزاید.

به گفته این نهاد، طالبان اغلب از استدلال‌های مذهبی برای توجیه اقتدار خود استفاده می‌کنند، اما آن‌ها تنها یک وجه از افغانستان هستند و این گروه نتوانسته است بسیاری از سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر خود، به‌ویژه علیه زنان و دختران را توجیه کند.

این انستیتوت افزوده است که افغانستان به‌شدت به کمک‌های بشردوستانه نه‌‌تنها برای نجات جان‌ها و کاهش محرومیت، بلکه برای ثبات اقتصادش نیازمند است.

انستیتوت صلح امریکا به‌گونه پرسش‌آمیز گفته است که کاهش رنج به نفع اقتصاد افغانستان و در نتیجه رژیم طالبان است، اما زمانی که این رژیم به مردم خود آسیب می‌رساند، نهادهای بین‌المللی چه باید بکنند.

طالبان با گذشت نزدیک به دو سال از تسلط‌شان بر کشور، محدودیت‌های گسترده‌ای را بر مردم به‌ویژه دختران و زنان وضع کرده‌اند. آنان دختران را از رفتن به مکتب و دانشگاه و زنان را از کار در نهادهای دولتی و خارجی منع کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا