نگاه‌ها

✅احتمال دو یا چند پارچگی طالبان پس از تشکیل دولت جدید در افغانستان

شاید برخی از طالبان به توافق نامه های صلح بپیوندند، برخی - طالبان رادیکال - ممکن است روند را به کلی نادیده بگیرند و به پیکار ادامه دهند.

کاخ سفید اعلام کرده است که آمریکایی ها کاملاً از افغانستان بیرون می شوند. زمان بازگشت کامل نیروها با تاریخ 11 سپتامبر مقارن ساخته شده است. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان در این تاریخ شک دارند. در حال حاضر، آن ها بازگشت خود را اعلام کرده اند ، اما این قطعی نیست. چرا؟

نخست این که، اختلاف نظر بسیار بزرگی در مورد این مسئله در ایالات متحده وجود دارد. هم در وزارت دفاع، هم در کنگره و هم در وزارت خارجه. دموکرات ها از این تصمیم انتقاد می کنند، جمهوری خواهان به طور کلی با آن مخالفت می کنند. شرکای اروپایی نیز. زیرا ایالات متحده و کشورهای غربی طی 20 سال گذشته چند صد میلیارد دلار برای کارزار افغانستان هزینه کرده اند. طبق برخی گزارش ها ، این رقم به یک تریلیون دلار می رسد. اگر بدون چون و چرا بروند – این روش کاملاً مطابق با منافع ایالات متحده نیست.

به باور من بازگشت نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان بیشتر شبیه خروج نیروهای آمریکایی از عراق خواهد بود. جایی که گفته می شود آن جا را ترک کرده اند و یک گروه 10000 نفری از نیروهای خود را برای محافظت از سفارت و سایر تأسیسات آمریکا گذاشته و چندین پایگاه نظامی را در آن جا حفظ کرده اند. روز گذشته در عراق یك پایگاه اسرائیلی مورد حمله قرار گرفت كه در آن جا حضور دارد. این در کردستان عراق اتفاق افتاد. برخی ادعای نیروهای طرفدار ایران را دارند. همان طور که می دانیم، در نتیجه ، تا 10 نفر از نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شدند. به طور کلی ، چنین سناریویی نیز ممکن است.

نیازی نیست که در آن جا (در افغانستان) نیروهایی متشکل از سپاهیان باشد. کارمندان سیا و تعداد زیادی از نمایندگان سرویس های امنیتی سازه های مختلف ممکن است در آن جا حضور داشته باشند. این ها کارمندان شرکت های خصوصی خواهند بود که تعداد کافی مزدور دارند اما در لباس نظامی نیستند و بیشتر یادآور شبه نظامیان و کسانی هستند که طبق قرارداد در آن جا خواهند بود.

در این جا یک تفاوت دیگر وجود دارد. شاید اگر در نتیجه کنفرانس حل و فصل مسالمت آمیز افغانستان، که در ترکیه برگزار می شود، دولت موقت جدید ایجاد شود، آمریکایی ها بتوانند با این دولت توافق نامه جدیدی امضا کنند. یک گروه از نیروها می توانند در افغانستان تحت نظارت سازمان ملل متحد در وضعیت صلحبانان مستقر شوند. از این گذشته نیروهای ISAF در افغانستان حضور داشتند و دارند. این نیروها ممکن است همچنان در آن جا بمانند.

ازدید من، خروج نیروها حدود شش ماه طول خواهد کشید. و در این مدت اتفاقات زیادی می تواند رخ دهد. آمریکایی ها می توانند موقعیت خود را در هر زمان بازنگری کنند و دلیلی برای ماندن در افغانستان به این شکل پیدا کنند.
طالبان نیز به نوبه خود، مانند گذشته توافق نامه را نقض خواهند کرد. آن ها اعلام کرده اند که تا زمانی که همه نیروهای خارجی از خاک افغانستان خارج نشوند، در هیچ کنفرانسی شرکت نخواهند کرد. این بدان معناست که جنگ ادامه خواهد داشت. به این معنا می توان گفت که در افغانستان همانند یک قطعه بازی، کارت های مختلفی بازی می شود. این بدان معناست که شاید برخی از طالبان به توافق نامه های صلح بپیوندند، برخی – طالبان رادیکال – ممکن است روند را به کلی نادیده بگیرند و به پیکار ادامه دهند.

شایان یادآوری است که طالبان تنها گروهی نیستند که در افغانستان می جنگند. داعش و بسیاری دیگر از گروه های رادیکال نیز وجود دارد. گروه هاییی وجود دارد که کاملاً تحت کنترل سرویس های ویژه پاکستان است.

اوضاع غیر قابل پیش بینی و پیچیده است. واکنش هند ، ایران ، روسیه هنوز ناشناخته است. روابط روسیه و ایالات متحده در رابطه با اوکراین و حوزه دریای سیاه را می توان “دراماتیک” توصیف کرد. با این وجود ، هنوز امید برای حلو فصل وجود دارد. اما اگر این تشدید ادامه یابد ، می تواند بر طرف افغانستان نیز تأثیر منفی بگذارد.

آمریکایی ها می خواهند چنین مثلثی ایجاد کنند که شامل ائتلاف شمال، طالبان و عناصر غرب گرا باشد. آمریکایی ها همچنین می خواهند برای حفظ عناصر غرب گرا در رهبری تلاش کنند. بنابراین ، بخشی از افغانستان با برخی از استان ها تحت کنترل طالبان قرار می گیرد ، در حالی که مناطق شمالی تحت کنترل عبدالرشید دوستم، مجاهدان و دیگران باقی می ماند و البته برخی از مناطق زیر کنترل احزاب شیعه هوادار ایران می رود. با این حال، مشخص نیست که این طرح چگونه کار خواهد کرد.
به نظر من ساختار آینده قدرت در افغانستان بر اساس اصل کنفدراسیون ساخته خواهد شد. بخشی از این سرزمین در اختیار طالبان قرار می گیرد، جایی که شریعت در آن جا اعمال خواهد شد. اما آیا طالبان به این دستاورد راضی خواهند شد، یا برای گسترش نفوذ خود در سراسر افغانستان به جنگ ادامه خواهند داد؟

این نکته بسیار مهمی است. به هر ترتیب، آمریکایی ها باید موضع خود را قبل از 11 سپتامبر ویرایش و بازنگری کنند. من شخصاً شک دارم که آمریکایی ها کاملاً از افغانستان خارج شوند. این یک تفرج بسیار گران بها است. اگر آن ها افغانستان را ترک کنند، به این معنی است که شکست را اعتراف می کنند. از نظر تاکتیکی، اوضاع تغییر خواهد کرد، اما من فکر نمی کنم که تغییرات عمده ای در استراتژی ایالات متحده ایجاد شود. به هر دلیلی می توان ادعا کرد که اوضاع در افغانستان همچنان پیچیده و در هاله یی از ابهام است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا