افغانستاننگاه‌ها

‏امریکا در ۲۰۱۹ به‌درستی می‌دانست که اشرف غنی برنده انتخابات نیست

مرتبط به اظهارات مایک پمپئو؛
‏امریکا در ۲۰۱۹ به‌درستی می‌دانست که اشرف غنی برنده انتخابات نیست. در یک مورد، در نشستی من و چندتن از همکارانم به دپلوماتان و کارمندان تخنیکی سفارت امریکا چگونه‌گی تقلب تیم دولت ساز را به صورت تفصیلی شرح دادیم و بخشی از اسناد غیر قابل انکار را روی میزشان گذاشتیم. تیم تخنیکی سفارت امریکا بی‌اطلاع از عمق فاجعه انتخابات نبود و پس از آن نشست ‌و‌ دریافت اسناد غیر قابل انکار، می‌دانست که انتخابات در دور نخست برنده ندارد و به دور دوم رفته است.
در آن جلسه قرار ما با سفارت امریکا به این شد که این اسناد در دفتر یوناما به نمایندگان همه سفارت‌خانه های غربی در کابل پیشکش شود. به تأکید سفارت امریکا، یوناما از سفارت خانه‌ها دعوت کرد و در جلسه‌ی در دفتر یوناما در بیانیه واضح و تخنیکی ابعاد تقلب ارائه شد و برای نمایندگان سفارت‌خانه‌ها، در دوسیه‌های جداگانه، اسناد تقلب سپرده شد. فضا روشن بود و همه دپلماتان غربی از واقعیت موضوع مطلع شده بودند و اصل داستان را می‌دانستند.

اما متاسفانه قبل از تحلیف، آقای خلیل‌زاد و سفیر وقت امریکا، به مقامات امنیتی افغانستان موقف کشورشان را مبنی بر این‌که فرد مورد نظرشان برای ریاست جمهوری آقای غنی‌است، گفتند و فردای آن وقیحانه در مراسم تحلیفِ کسی که حالا پمپئو او‌را دزد انتخابات خطابش می‌کند، اشتراک کردند.
تقلب و فساد سیاسی مبنای بدبختی امروز ما است و امریکا در زمینه تحمیل غیر دموکراتیک آقای کرزی و آقای غنی بر مردم افغانستان مقصر اصلی‌است. در ۲۰ سال حضور جامعه جهانی در افغانستان امریکا ‌و عواملش همیشه منافع‌شان را بر ارزش‌های مردم‌سالاری و اراده مردم مقدم شمردند ‌و‌نهادهای بین‌المللی نیز به ساز امریکا رقصیدند و اما در پایان امریکا، افغانستان و مردم‌سالاری، به دلیل همین محاسبات غلط، یک‌جا شکست خوردند و تروریزم پیروز شد.
نور رحمن اخلاقی

دکمه بازگشت به بالا