افغانستان

کار ساخت ۳۷ سرپناه اضطراری برای زلزله‌زده‌گان در هرات کامل شد

کار ساخت ۳۷ سرپناه اضطراری به کمک شماری از هنرمندان کشور برای زلزله‌زده‌گان هرات در ولسوالی‌ زنده‌جان این ولایت کامل شد.

زلزله‌زده‌گان هرات به ویژه در ولسوالی زنده‌جان این ولایت با سرمای زمستان مواجه شده‌اند در حالی که از خیمه به عنوان سرپناه استفاده می‌کنند.

رسانه‌هایی که در روند جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان هرات نقش داشتند به نقل از اعضای برجسته‌ی کمپاین جمع‌آوری کمک گزارش داده‌اند که کار ساخت ۳۷ سرپناه اضطراری به ارزش ۷۰ هزار دالر امریکایی در روستای سنجاب وردک‌های ولسوالی زنده‌جان هرات کامل شده است.

فرهاد دریا، هنرمند شناخته‌شده‌ی افغانستان و نیز آریانا سعید، آواز خوان محبوب کشور از جمله کسانی بودند که پس از زمین‌لرزه‌های مرگبار در هرات کارزار جمع‌آوری کمک را به کمک شماری از رسانه‌های مستقل افغانستان راه‌اندازی کردند.

روزنامه هشت صبح به نقل از طارق نبی، مسوول پروژه ساخت سرپناه‌های اضطراری برای زلزله‌زدگان هرات گزارش داده که پس از زمین‌لرزه‌های مرگ‌بار هرات و نیازمندی‌های فوری، او توانسته است با کمک افراد خیر و تاجرانی که در خارج از کشور به سر‌ می‌برند، کار ساخت این سرپناه‌های اضطراری را پس از یک ماه به اتمام برساند.

این سرپناه‌های اضطراری با پیروی از ساخت سرپناه‌های اضطراری در کشورهای شیلی و ترکیه ساخته شده و مهندس ناظر آن نیز گفته است که چنین طرحی برای نخستین بار در افغانستان عملی می‌شود.

شکیب شهابی، مهندس ناظر در پروژه ساخت سرپناه‌های اضطراری به هشت صبح گفته است که «این ایده را که شما می‌بینید، برای بار اول است که در افغانستان تطبیق شده و همچنان در کشورهایی مثل شیلی، ترکیه، ایران و نیپال این‌ها تطبیق شده و نتیجه مثبت داده. ما آمده‌ایم با استفاده از تجاربی که دیگران داشتند در دیگر نقاط دنیا، این طرح را بومی‌سازی کردیم.»

یکی از آسیب‌دیدگان زلزله در صحبت با رسانه‌ها این سرپناه‌های اضطراری را «گرم و خوب» توصیف کرده است: «در خانواده پنج نفر هستیم. خانه‌هایی که برای ما تیار کرده‌اند، خانه‌های خوبی است. ما از این‌ها تشکری می‌کنیم. گرم است، از باد و خنک ما را نجات می‌دهد. به خیمه‌ها که بودیم، باد می‌آمد، سروصدا می‌کرد، اعصاب ما آرام نبود.»

 

دکمه بازگشت به بالا