افغانستاناقتصادپناهندگانحقوق بشرزندگی

عوامل فرار جوانان به‌دلیل بیکاری از افغانستان

نوشته شده توسط: انوشه عارف

مهاجرت و عدم دسترسی به مدارک قانونی یک کشور، کسانی را که از کشور خود به کشور دیگری مهاجرت می کنند، با چالش های زیادی مواجه می کند.

ناهنجاری های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در چند دهه گذشته، مردم افغانستان را مجبور به مهاجرت گسترده کرده است.
مردم این کشور طی سال های گذشته برای کسب رونق اجتماعی و اقتصادی تلاش کرده اند تا افغانستان را ترک کنند. این مردم با وجودی که در مسیر مهاجرت با جاده های سخت و مشکلات فراوان روبرو هستند، باز هم سفرهای پر رنج و خطرناک را به حضور در افغانستان ترجیح می دهند.

این پناهجویان گاه اسیر قاچاقچیان می شوند و با فریب و نیرنگ از آنها اخاذی می کنند و گاه قربانی خشم طبیعت می شوند و در کنار رویاهای خود در دل جنگل و طوفان دفن می شوند. عدم دسترسی به آب و غذا هدر می رود.

خالد جوان تحصیلکرده ای است که 10 سال پیش افغانستان را به مقصد اروپا ترک کرد، اما نه تنها به آرزوی خود که یک زندگی خوب و آرام است نرسید، بلکه مشکلات زیادی را پشت سر گذاشت.

خالد داستان زندگی پر پیچ و خم خود را چنین حکایت میکند: «سال ۲۰۱۳ میلادی از دانشکده کمپیوتر ساینس یکی از دانشگاه های افغانستان فارغ شدم و مانند هزاران جوان دیگر آرزوی بلندی در دل داشتم و میخواستم بعد از فراغت از دانشگاه در رشته مورد علاقه‌ی خود کار کنم و زندگی خود را سر و سامان بدهم.

حوادث اما خلاف میل و‌تصورم بود، هرچه کوشیدم نتوانستم برای خود کار مناسبی دست‌وپا کنم و این امر سبب دل‌زدگی من از وضع موجود جامعه شد، بنا بر آن با مشوره خانواده، افغانستان را به مقصد اروپا ترک کردم. با تحمل هزاران مشقت خود را به اروپا رساندم اما دیری نگذشت کشور میزبان مرا به ترکیه طرد نمود و کشور ترکیه نیز امر ترک خاک را برایم صادر کرد.

از اینکه من از افغانستان بیرون شده بودم و می‌دانستم این کشور برای من و امثال ما جای خوبی نیست بنا تصمیم گرفتم در ترکیه بمانم و به شکل غیر قانونی کار کنم، چون اکر دوباره به افغانستان باز میگشتم باز هم همان بیکاری و در نهایت افسرده‌گی و هزاران مشکلات دیگر.

من به شکل غیر قانونی در ترکیه ماندم و حدود ده سال میشود در این کشور بلاتکلیف هستم، در این مدت به سازمانهای مختلف بین المللی و سفارتخانه های کشورهای متعدد مراجعه کردم ولی هیچ یک از این سازمانها و کشورها پاسخ مثبتی برایم ندادند. سرنوشتم نامعلوم است و آینده ام تاریک.»

وی می گوید؛ هزاران جوان اینگونه در کشورهای مانند ایران، ترکیه و پاکستان سال‌های زیادی در مهاجرت به‌سر برده اند اما افق روشنی به زندگی در این کشورها وجود ندارد.

خالد می افزاید؛ سازمان های حقوق بشری بین المللی ودر راس سازمان ملل باید به فریاد ما و امثال ما باید برسد تا بتوانیم خود را از این بد بختی نجات دهیم.

این در حالیست که سازمان بین المللی مهاجرت(IOM) برای دستیابی به مقاصد این‌چنینی پاسخ روشن و واضح دارد و از مهاجرانی با این وضعیت پشتیبانی قطعی می‌کند.
از طرف دیگر کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگی سازمان ملل هم پناهنده را تعریف می کند و تامین حقوق پناهنده را مسئولیت کشور میزبان می‌داند.


*این گزارش خبری با حمایت روزنامه نگاران برای حقوق بشر «JHR» تهیه شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا