پناهندگانحقوق بشر

خبرنگاران زن افغان با بیکاری و موانع اطلاعاتی روبرو هستند

تهیه کننده: خلیل رحمن

روزنامه نگاران زن افغان که به ترکیه پناهنده شده اند، به دلیل اوضاع نابسامان در افغانستان با چالش های مهمی مواجه شده اند. بسیاری از این زنان شجاع به دلیل تهدید، خشونت و محدودیت در آزادی گزارش و بیان خود مجبور به ترک کشور خود شده اند.

زنان روزنامه نگار افغان پس از ورود به ترکیه اغلب از سازمان های محلی و بین المللی که به پناهندگان کمک می کنند، کمک می گیرند. این سازمان‌ها منابعی مانند کمک‌های حقوقی، کلاس‌های زبان و حمایت روانی اجتماعی را ارائه می‌کنند تا به آنها کمک کند تا با محیط جدید خود سازگار شوند و زندگی خود را بازسازی کنند.

ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی به افغانستان و سیاست‌های نسبتاً باز پناهندگی‌اش، مقصدی محبوب برای پناهندگان افغان از جمله خبرنگاران زن بوده است. با این حال، وضعیت پناهندگان اخیرا در ترکیه چالش‌برانگیز شده و با موانع زبانی، فرصت‌های شغلی محدود و مشکلات در به دست آوردن وضعیت قانونی مواجه شوند.

زنان خبرنگار افغان که به ترکیه پناهنده شده اند، به دلیل وضعیت نابسامان افغانستان و حضور طالبان، با چالش ها و خطرات منحصر به فردی روبرو هستند. تسلط طالبان در افغانستان منجر به افزایش تهدیدها و محدودیت‌های آزادی بیان، به‌ویژه برای زنان شده است.

بسیاری از خبرنگاران زن افغان به دلیل خطراتی که با آن روبرو هستند مجبور به ترک کشور خود شده اند. ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی و سیاست های نسبتاً باز پناهندگی، مقصد مشترک پناهجویان افغان از جمله خبرنگاران زن بوده است.

علی‌رغم این چالش‌ها، روزنامه‌نگاران زن افغان در ترکیه اغلب به دنبال اشتیاق خود برای گزارش و داستان‌گویی هستند. برخی به رسانه های محلی یا سازمان های خبری بین المللی مستقر در ترکیه پیوسته، در حالی که برخی دیگر پلتفرم های خود را برای اشتراک گذاری اطلاعات و افزایش آگاهی در مورد وضعیت افغانستان ایجاد کرده‌اند.

این زنان روزنامه نگار نقش مهمی در روشن کردن تجربیات پناهندگان افغان، دفاع از حقوق آنها و ارائه صدایی برای کسانی که ساکت شده اند، ایفا می کنند. آنها به چشم انداز گسترده تر رسانه ای در ترکیه کمک می کنند و دیدگاه ها و بینش های منحصر به فردی را در مورد مسائل مربوط به افغانستان و منطقه به ارمغان می آورند.

با این حال، روزنامه نگاران زن افغان در ترکیه با تهدیدها و چالش های مداوم نیز روبرو شوند. آنها هنوز هم از جانب کسانی که به دنبال ساکت کردن گزارش های خود هستند یا از جانب افراد مرتبط با درگیری ها در افغانستان در معرض خطر قرار گرفته‌اند. تضمین ایمنی و امنیت آنها همچنان یک نگرانی حیاتی است.

سازمان های محلی و بین المللی و همچنین دولت ترکیه از خبرنگاران زن افغان در ترکیه حمایت کرده اند. این تلاش‌ها شامل تسهیل دسترسی به کمک‌های حقوقی، ارائه برنامه‌های آموزشی و ایجاد فضاهای امن برای شبکه‌سازی و همکاری آن‌ها است.

انعطاف پذیری و اراده خبرنگاران زن افغان در ترکیه برای بسیاری الهام بخش است. علیرغم موانعی که با آن روبرو بوده اند، آنها همچنان به همکاری در عرصه روزنامه نگاری، دفاع از حقوق بشر و تقویت صدای کسانی که اغلب به حاشیه رانده شده یا ساکت می شوند، ادامه می دهند.

با ادامه تحولات در افغانستان، نقش خبرنگاران زن افغان در ترکیه همچنان حیاتی است. داستان‌ها و گزارش‌های آنها چالش‌های جاری زنان افغان را روشن می‌کند و به درک گسترده‌تر مسائل پیچیده در منطقه کمک می‌کند.

یک سازمان موسوم به “انجمن خبرنگاران زن افغانستان” نتایج نظرسنجی خود را در مورد وضعیت خبرنگاران زن در افغانستان در دو سال گذشته منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، اکثریت زنان خبرنگار در این مدت خانه نشین شده اند.

به گفته مسوولان این سازمان، در این سروی بیش از 200 خبرنگار و کارمند رسانه های زن از پایتخت و ولایات اشتراک کردند. از آن ها در مورد چالش هایی که در رابطه با تغییرات اخیر رخ داده در دو سال گذشته با آن مواجه بوده اند، پرسیده شد که بینشی در مورد وضعیت کنونی خبرنگاران زن و راه حل های بالقوه برای غلبه بر این چالش ها ارائه می دهد.

نتایج نظرسنجی انجمن خبرنگاران زن افغانستان روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل اعلام شد. به گفته مینا حبیب، نماینده این سازمان، پس از فروپاشی نظام جمهوری، حضور خبرنگاران زن در رسانه ها کاهش چشمگیری داشته است. او خاطرنشان کرد: “اکثر خبرنگاران زن خانه نشین شده اند و برخی حتی کشور را ترک کرده اند.”

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط این سازمان، 45 درصد از خبرنگاران زن، بیکاری را مهم ترین چالش خود در ادامه کار معرفی کرده اند که 5 درصد آنها فقر را نگرانی عنوان کرده اند.

این نظرسنجی همچنین تاکید کرد که 10 درصد از روزنامه نگاران زن عدم دسترسی به اطلاعات را یک مانع جدی می دانند، در حالی که 7 درصد از کارمندان زن رسانه ها نگرانی خود را در مورد ناامنی شغلی و امنیت شخصی ابراز کرده اند.

تمنا عظیمی، یک خبر نگار افغان در ترکیه در این باره گفت: «زنان خبرنگار افغان که به ترکیه پناهنده شده اند، به دلیل وضعیت نابسامان افغانستان و حضور طالبان، با چالش ها و خطرات منحصر به فردی روبرو هستند. تسلط طالبان در افغانستان منجر به افزایش تهدیدها و محدودیت‌های آزادی بیان، به‌ویژه برای زنان شده است».

وی افزود: «بسیاری از خبرنگاران زن افغان به دلیل خطراتی که با آن روبرو هستند مجبور به ترک کشور خود شده اند. ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی و سیاست های نسبتاً باز پناهندگی، مقصد مشترک پناهجویان افغان از جمله خبرنگاران زن بوده است».

عظیمی می‌گوید: «سازمان های محلی و بین المللی و همچنین دولت ترکیه از خبرنگاران زن افغان در ترکیه حمایت و حمایت می کنند. این تلاش‌ها شامل کمک به فرآیندهای قانونی، ارائه برنامه‌های آموزشی و ظرفیت‌سازی و ایجاد فضاهای امن برای شبکه‌سازی و همکاری است».

او تاکید کرد: «کار روزنامه نگاران زن افغان در ترکیه برای روشن کردن وضعیت افغانستان، به ویژه تجارب زنان افغان و تأثیر حکومت طالبان، حیاتی است. گزارش و داستان سرایی آنها به درک وسیع تری از مسائل و چالش های پیچیده ای که جامعه افغانستان با آن مواجه است کمک می کند».

او ضمن تاکید بر حمایت از روزنامه نگاران زن افغان در ترکیه شامل فراهم کردن منابع، آموزش و فرصت هایی برای ادامه کار آنهاست. همچنین نیازمند حمایت از امنیت و آزادی مطبوعات آنها در داخل ترکیه و بین المللی، توضیح داد: «با وجود خطرات و موانعی که با آن روبرو هستند، خبرنگاران زن افغان در ترکیه انعطاف و شجاعت قابل توجهی در پیگیری حقیقت و عدالت از خود نشان می دهند. تعهد آنها به گزارش دهی و تقویت صدای جوامع به حاشیه رانده شده الهام بخش است، و کمک آنها به چشم انداز رسانه ای برای اطمینان از اینکه جهان در مورد وضعیت افغانستان مطلع می ماند بسیار ارزشمند است».


*این گزارش خبری با حمایت روزنامه نگاران برای حقوق بشر «JHR» تهیه شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا