حقوق بشر
موضوعات داغ

مشکلات در میان مهاجرین در ترکیه بیداد می‌زند

فرآیند مهاجرت، دشوار و حتی گاهی دلسرد کننده است.

تهیه شده توسط: اورانوس مصمم

روش‌های مختلف در جهت مهاجرت به ترکیه وجود دارد که هرکدام شرایط و نیز مزایای مختص به خود را خواهند داشت.

در ابتدا باید یاد آور شوم که ترکیه یکی از کشور های توریستی است که از لحاظ تنوع فرهنگی، امکانات تحصیلی و همچنین اجتماعی در سطح کشورهای اروپایی قرار دارد.

با این حال هزینه زندگی در این کشور نسبت به کشور های اروپایی مقرون به صرفه تر خواهد بود. در سال های اخیر تبلیغات مهاجرت به کشور ترکیه آن قدر زیاد بوده است که هر کسی را جهت مهاجرت به ترکیه وسوسه کرده است.

اما اینسوی قضیه ترکیه نظر به قوانین جدید اداره مهاجرت استانبول در سال ۲۰۲۳ تمدید اقامت را سخت تر کرده است و مدارک بیشتری را زمان تحویل مدارک از متقاضیان درخواست می نماید. که برای تمدید اقامت ترکیه باید مسائل مختلفی را در نظر گرفت.
یکی از مهم‌ترین مدارکی که برای تمدید اقامت خود به آن نیاز دارید، برگه نفوس است که بیانگر آدرس محل اقامت شماست. که برای دریافت این برگه لازم است تا قبوض آب، برق و گاز هر سه گزینه نام خود شخص درخواستگر اقامه باشد را به همراه داشته باشید تا سکونت خود در آدرس مد نظر را تأیید کنید.

آرتین امیری یکتن از دانشجویان رشته کامپیوتر ساینس در نوشهیر ترکیه می‌گوید: مشکلات عمده محصلین در این بخش تمدید اقامت ثبت آدرس (نفوس قید) است…

در عین حال در برخی از شهرها از طریق خرید خانه نیز می توان اقدام به تمدید اقامت ترکیه کنید. اما برای بشتر از مهاجرین که با مشکلات جدی اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند این یک پدیده خیلی دشوار است.
در همین حال
حیات الله فاریابی متولد ولایت فاریاب افغانستان که از چندین سال در سن ۱۷ سالگی برای امرار معاش خانواده خود به ترکیه آمده است، میگوید: در گارگاه یک شرکت تولیدی در استانبول به عنوان کاریگر کار می‌کنم.

پدرم به دلیل پیر بودن نمی‌تواند کار کند. تمامی پولی که ماهانه بدست‌ می‌آورم به خانواده‌ام فاریاب می‌فرستم و ترس زیاد دارم که نشود اینبار بخاطر شرایط جدید و دشوار اینجا اقامه مرا تمدید نکند و مرا دیپورت کند و خانواده ام که اخیر هر ماه چشم در راه پول من هستند بی سرونوشت و خلاصه گرسنه بمانند. او (آه…) کشیده گفت من یگانه نان آور یک خانواده ۹ نفره هستم. وی هم چنان می‌گوید: با موج‌های جدید مهاجرت از افغانستان به ترکیه در سال‌های اخیر رفتار برخی‌ ها نسبت به ما تغییر کرده است.

وی با اشاره به اینکه در همه کشورها افراد خوب و بد وجود دارد و در میان افغان‌هایی که به ترکیه می‌آیند افراد بد هم وجود دارد، که باعث بدنام ساختن همه افغان ها میشود وی گفت: ترکیه و افغانستان دو کشور دوست هستند. و ما برای کار و پیدا کردن یک لقمه نام به ترکیه یا کشور های دیگر میایم و بخاطر تحصیل و درس پس باید از کار های زشت خود داری نمایم.

در همین حال، برخی از مهاجران افغان در ترکیه می‌گویند که مهاجران افغان در کشورهای ترکیه، ایران و پاکستان در اوضاع دشواری به سر می‌برند.

این در حالیست که بعضی از مهاجرین در ترکیه با وجود داشتن کیملیک (کارت اقامت) از نا رضایتی های شان چنین ابراز میکنند.
من بهاره بهار، مهاجر افغان در ترکیه هستم :در روزهای پسین مشکلات مهاجران افغان در ترکیه افزایش یافته است، یکی از جدی‌ترین مشکل اینجا بازداشت افغان‌ها و آزار و اذیت از سوی پولیس است که باید جلو آن گرفته شود. بطور مثال برادرم با وجود داشتن اقامه از سوی پولیس به قرقل (حوزه) برده و بازداشت شد تا پدرم و برادرم رفته آوردنش خانه و حالا حتا به مارکیت میرود همه ما نارام میباشیم حتا پنج دقیقه اگر دیر بیاید همه پریشان میشویم و برای ما یک بیم و حراس شده حتا ما پول تحویل میکنیم و قانونی اقامه میگیریم پس باید حق زندگی کردن آرام را داشته باشیم.


*این گزارش خبری با حمایت روزنامه نگاران برای حقوق بشر «JHR» تهیه شده است.

دکمه بازگشت به بالا