افغانستان

تنش‌های لفظی میان طالبان و ایران بر سر آب دریای هلمند

در پی افزایش بحران کم‌آبی در ایران و ادامهٔ خشکسالی در افغانستان، این چالش به تازگی پافشاری ایران بر رهاسازی آب بیشتر، بیانیه‌های رسمی و اظهارات غیر رسمی و توجیهات مقامهای ایران و امارت اسلامی را در این خصوص در پی داشته است.

در تازه‌ترین مورد زارت خارجه ایران به روز جمعه ۲۹ ثور با نشر بیانیهٔ به اعلامیه دیروز امارت اسلامی واکنش نشان داده و گفته است: «بيانيه دیروز هیات حاکمه افغانستان حاوی مطالب متناقض و نادرست بوده و وزارت امور خارجه ایران آنرا قویا رد می‌‌کند.»در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است که امارت اسلامی در عمل، تعهدات ناشی از معاهده را اجرا نکرده و در رهاسازی و تامین حقابه ایران، همکاری لازم را به عمل نیاورده است.

وزارت خارجه ایران یاد آور شده تا زمانی که به کارشناسان ایران اجازه داده بازدید مسیر بالا دست دریای هلمند داده نشود، هرگونه اظهار نظر در خصوص کاهش آب این دریا پذیرفته نیست.

ایران همچنان تداوم آبگیری بند کمالخان و انحراف مسیر طبیعی دریای هلمند و بر هم زدن شرایط آن را نقض صریح معاهده خوانده است.

در همین حال امارت اسلامی در واکنش به سخنان چند روز اخیر مقام‌های ایران در رابطه با آب دریای هلمند، گفته که اگر واقعیت به‌گونهٔ درست مطالعه نشود و چنین اظهارات ادامه یابد، می‌تواند فضای سیاسی میان مردم و دو کشور را آسیب بزند.

امارت اسلامی به روز پنج‌شنبه، ۲۸ ثور با نشر بیانیهٔ گفته است که پیامد چنین اظهارات به نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نشود.امارت اسلامی در اعلامیه اش تاکید کرده مقام‌های ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند تکمیل کنند و بعد از آن با الفاظ مناسب خواست شان را مطرح کنند.امارت اسلامی مشکلات کنونی را ناشی از خشکسالی و کمبود آب عنوان کرده و تاکید کرده است که در صورت رهاسازی آب بیشتر نیز، آب پس از طی کردن مسیرهای خشک به ایران نخواهد رسید.

به تازگی حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران از امارت اسلامی خواستار رها سازی آب بیشتر از بند کجکی شده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز به روز چهارشنبه در جریان سفر به سیستان و بلوچستان این کشور در اشاره به کم شدن آب دریای هلمند به امارت اسلامی هشدار داده بود که حق آب مردم سیستان و بلوچستان را بدهند .

رئیسی با لحن هشدارگونه گفته بود که امارت اسلامی سخنانش را جدی بگیرند و بعداً گله نداشته باشند.این در حالی است که روز گذشته سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی و وزیر خارجه ایران در صحبت تلفونی بر گسترش روابط میان دو کشور تائید کرده و گفته بود که به کسی اجازهٔ داده نشود تا روابط میان دو کشور را تخریب کند.

دکمه بازگشت به بالا