افغانستانورزش

برای نخستین‌بار یک افغان به قلۀ اورست صعود کرد

سمیع‌الدین صدیقی، کوهنورد افغانستان به قله اورست، بلندترین کوه جهان صعود کرده است. او نخستین شهروند افغانستان است که تاکنون توانسته است اورست را فتح کند.

سمیع الدین صدیقی به روز چهارشنبه، بیست و هفتم ثور قله این کوه مرتفع و مشهور را فتح کند و برای همیشه نامش در تاریخ ثبت کند.

آقای صدیقی گفته است که امیدوار است دستاورد او پیامی الهام بخش برای جوانان افغانستان باشد که با فداکاری تزلزل ناپذیر، می‌توانند بر هر مانعی غلبه کنند و به افتخارات دست یابند.

این ورزشکار اهل افغانستان در صحبت با رسانه‌ها گفته است که سفرش به اورست را به هدف آگاهی‌دهی و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای توسعه ورزش اسکی و کوهنوردی از طریق موسسه خیریه (افغان پیکس) آغاز کرده بود.

او گفته است که هدفش از صعود به قله اورست این است که پیام قدرتمندی را به همه پسران و دختران افغانستان برساند و به آنها قدرت بدهد تا باور داشته باشند که می‌توانند هر کاری را که در ذهن خود دارند انجام دهند.

آقای صدیقی در صحبت با رسانه‌ها گفته است: «افغانستان دارای ظرفیت زیادی برای رشد است. ما از طریق تلاش و ارادۀ تزلزل ناپذیر، می‌توانیم راه را برای آیندۀ مرفه هموار کنیم.»

اورست بلندترین قله جهان است که بسیاری از کوهنوردان جهان آرزوی فتح آنرا دارند و صعود بر آن برای ورزشکاران این بخش بالاترین دست‌آورد شمرده می‌شود. کوه اورست بین رشته کوه‌های هیمالیا در مرز تبت و نپال در جنوب آسیا واقع شده است.

دکمه بازگشت به بالا